miercuri, 2 ianuarie 2013

Serendipity: oferă oamenilor ceea ce-și doresc fără ca ei s-o ceară (explicit)

Serendipity: unul dintre cele mai grele 10 cuvinte englezești de tradus (conform unui clasament din 2004 întocmit de o companie britanică de traduceri), desemnează situația în care sunt făcute descoperiri norocoase deși scopul inițial al căutării avea cu totul alt obiectiv decât acestea. Nu-i de mirare că e atât de greu de tradus, nu?
Termenul este folosit în mai multe domenii dar relativ recent a început să fie tot mai des invocat în domeniul IT, în strânsă corelație cu explozia rețelelor sociale și apariția serviciilor de geolocalizare.
art of making happy discoveries 
Cu ocazia unei conferințe TechCrunch Disrupt (2010)  din San Francisco, fostul (de acum) CEO Google, Eric Schmidt, l-a folosit pentru a caracteriza ceea ce ne va oferi Google în viitor în materie de căutări online și descria etapele transformării lui Google Search într-un „Serendipity Engine”:
Vrem să vă restituim timpul înapoi” – afirma Schmidt, concluzionând că traversăm o perioadă în care suntem supraîncărcați cu informații – information overload – iar primul pas (după apariția mai demult a opțiunii de „autocomplete”) înspre realizarea acestei restituiri a timpului a fost Google Instant, facilitatea de căutare în timp real, pe măsura tastării caracterelor. În timp ce Google Instant poate reduce timpii de căutare cu doar câteva secunde în cel mai bun caz, per total, luând în calcul că Google efectuează 2 miliarde de căutări pe zi, cantitatea de timp recuperată este colosală.
Următorul pas făcut deja de echipa din Mountain View este previzualizarea paginilor care conțin rezultatele căutărilor chiar pe pagina Google, urmat apoi de posibilitatea de a elimina anumite siteuri din lista cu rezultatele căutării dacă acestea nu convin dintr-un motiv sau altul utilizatorului (conținut prea sărac în informații sau pagină creată exclusiv pentru spam). Odată cu apariția acestei facilități (oferită inițial sub forma unei extensii pentru Google Chrome), cel mai popular motor de căutare al planetei a pătruns pe teritoriul social al web-ului, acceptând oficial ca feedback-ul utilizatorilor să influențeze algoritmii de sortare și afișare a rezultatelor căutărilor online, cu toate că acest lucru se întâmpla și anterior chiar dacă varianta oficială a lui Google a fost dintotdeauna aceea că algoritmii de căutare sunt pur matematici și nicio persoană nu cosmetizează lista cu aceste rezultate.
Printre ultimii pași făcuți public deja de Google înspre oferirea unei promisiuni de atingere a Nirvanei pentru cei care vor folosi motorul lor de căutare a fost anunțarea butonului „+1” în dreptul fiecărui site din lista cu rezultate, buton ce va permite utilizatorului să le aprecieze pozitiv pe acelea care i se par mai interesante sau relevante. Dacă acest lucru îți sună vag cunoscut și nu-ți vine pe moment în minte unde l-ai mai întâlnit, dă-mi voie să te ajut: este celebrul buton „Like” lansat de Facebook anul trecut, reîncarnat cu ADN Google.
În afară de creșterea vitezei (aspect de care a fost obsedat dintotdeauna Google) iată că și personalizarea căutărilor începe să-și facă loc în viața noastră, Schmidt promițând că acest lucru se va realiza prin luarea în considerare atât a contextului personal cât și a e-mail-urilor personale, cu două condiții: prima ca utilizatorul să folosească GMail și a doua ca acesta să fie de acord ca Google Search să-i scaneze conținutul mailurilor personale (nu că acest lucru nu ar fi deja făcut de Google pentru afișarea unor reclame cât mai relevante).
Ce va urma după?
Evoluția căutărilor online va înseamna efectuarea de căutări chiar și atunci când noi nu folosim efectiv motorul de căutare, respectiv căutări autonome, realizate automat în fundal și bazate pe activitățile noastre efectuate pe diferite dispozitive.
Acesta va fi așa-numitul „Serendipity Search Engine”, în viziunea lui Eric Schmidt, un motor de căutare optimizat pentru a putea exploata avantajele oferite de dispozitivele mobile conectate la internet, respectiv detectarea cu precizie a locației și preferințelor personale ale utilizatorului în momentul în care aceste efectuează căutarea și ajustarea rezultatelor astfel încât siteurile afișate să conțină informațiile cele mai relevante pentru acesta. Cu alte cuvinte, un motor de căutare care ne ajută să descoperim conținut web nou într-un mod personalizat, modificând astfel interacțiunea noastră cu internetul de la căutare înspre descoperire (lucru care se întâmplă deja cu Facebook, când ne studiem propriul perete și aflăm ce mai citesc, privesc și dau mai departe prietenii de acolo).
Până la urmă, ce înseamnă serendipity?
Pe scurt, este arta efectuării unor descoperiri fericite (după cum scrie și în imaginea asociată prezentului articol – credit: noelleandbruce) sau, din punct de vedere al IT-ului, descoperirea (aparent) întâmplătoare a unor siteuri cu conținut neașteptat de relevant pentru fiecare dintre noi.

Sursa: http://www.it4fans.ro/5794/serendipity-ofera-oamenilor-ceea-ce-si-doresc-fara-ca-ei-s-o-ceara-explicit.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu