Motto: „Treptat
ies la iveală legături pe care anevoie le-am fi descoperit din
frânturile de informaţii oficiale ori oficioase ale vremii. Glasul său,
unic în concertul politicianismului vremii, trebuia să fie stins. Supăra
mult adevărul său, al căutătorului de Absolut! Căci pentru el, nu
exista adevărul de conjunctură al partidelor, ci doar adevărul naţiei
româneşti pentru care a trăit şi pentru care a fost sacrificat, cu
tăcuta complicitate a unor personaje malefice.”
Istoria oficială a vieţii lui Mihai Eminescu a impus un şablon convenabil. Conform acestuia, Eminescu ar fi fost o fiinţă labilă, neadaptată, pierdută în lumea sa de poet şi ar fi murit nebun, bolnav de sifilis şi alcoolic.
Istoria sa reală este însă cu totul alta. Eminescu a fost de fapt un om puternic, de o luciditate excepţională, bine ancorat în realitatea socială şi mai ales politică a vremurilor zbuciumate în care a trăit, un militant activ pentru drepturile românilor din Ardeal şi pentru unitatea naţională, un ziarist de excepţie, un vizionar, un reformator.
Istoria oficială a vieţii lui Mihai Eminescu a impus un şablon convenabil. Conform acestuia, Eminescu ar fi fost o fiinţă labilă, neadaptată, pierdută în lumea sa de poet şi ar fi murit nebun, bolnav de sifilis şi alcoolic.
Istoria sa reală este însă cu totul alta. Eminescu a fost de fapt un om puternic, de o luciditate excepţională, bine ancorat în realitatea socială şi mai ales politică a vremurilor zbuciumate în care a trăit, un militant activ pentru drepturile românilor din Ardeal şi pentru unitatea naţională, un ziarist de excepţie, un vizionar, un reformator.
Eminescu a fost declarat nebun şi internat la psihiatrie într-un
moment în care guvernul României urmărea să încheie un pact umilitor cu
Austro-Ungaria, prin care renunţa la pretenţiile asupra Ardealului şi se angaja să îi anihileze pe toţi cei catalogaţi drept „naţionalişti”. Mulţi au renunţat la valorile şi principiile lor pentru a fi scoşi de pe lista proscrişilor.
Eminescu nu a acceptat să facă niciun
fel de compromisuri, şi de aceea era cel mai periculos dintre ei. El
deranja nu doar prin ceea ce scria, ci mai ales prin faptul căplănuia
să pună bazele unei organizaţii independente, de trezire şi promovare a spiritului
românesc şi de refacere a Daciei mari.
„Mai potoliţi-l pe Eminescu!”
„Mai potoliţi-l pe Eminescu!”. Acesta este
mesajul pe care francmasonul şi junimistul P. P. Carp îl transmitea de
la Viena mentorului Junimii, francmasonul şi parlamentarul Titu
Maiorescu. Comanda va fi executată întocmai de cei din ţară pe 23 iunie 1883. Eminescu avea 33 de ani.
Carp se afla la Viena pentru a stabili
ultimele detalii ale unui acord secret cu Tripla Alianţă
(Austro-Ungaria, Germania şi Italia), care de altfel a şi fost încheiat
pe 18 (30) octombrie 1883. Reputatul eminescolog, profesorul Nicolae
Georgescu, lămureşte în ce context a avut loc internarea forţată a lui
Eminescu. „Ce voia acest tratat?”, scrie el.
„În primul rând, ca România să se
orienteze politic spre Austro-Ungaria. Cu alte cuvinte, România nu mai
putea să-şi revendice Ardealul. Acest tratat muta lupta ardelenilor în
Ardeal. Bucureştiul era de zece ani dominat cultural de ardeleni, care
ridicau puternic vocea pentru eliberarea Ardealului, pentru drepturile
românilor care erau asupriţi. Or, tratatul le interzice brusc să protesteze în Bucureşti pentru eliberarea Ardealului. Ioan
Slavici este nevoit să fugă din Bucureşti în 1883. Întemeiază Tribuna
în 1884. În jurul ei se organizează primele lupte pentru Ardeal.Condiţia
semnării tratatului era deci amorţirea vocii pentru Ardeal în
Bucureşti. «Directiva de sus» s-a reverberat în diferite moduri la nivel
cultural. Declararea nebuniei lui Mihai Eminescu este unul dintre ele.”
Într-adevăr, 28 iunie 1883 este o zi în
care se petrec mai multe evenimente importante. Austro-Ungaria rupe
relaţiile diplomatice cu România timp de 48 de ore. Cancelarul
Germaniei, Otto von Bismark, îi trimite regelui Carol I o telegramă prin
care ameninţă România cu războiul. La Bucureşti au loc
descinderi şi percheziţii simultane la sediile mai multor organizaţii
care luptau pentru Ardeal, printre care şi Societatea Carpaţii, în care
activa Eminescu.
Este închis ziarul L’Independance
Roumaine şi directorul acestuia, Emil Galli, este expulzat din ţară . La
fel şi Zamfir C. Arbore. Societatea Carpaţii este pur şi simplu
desfiinţată, în urma unui raport al baronului von Mayr, agent al
serviciilor secrete austro-ungare. Intimidaţi de aceste măsuri, o parte
din militanţii pentru Ardeal se dezic de ideile lor şi îşi trădează
confraţii, pentru a-şi salva propria piele. Printre ei se află Simţion
şi Chibici, preşedinţii Societăţii Carpaţii, Ocăşeanu şi Siderescu,
membri în conducerea aceleaşi societăţi, Grigore Ventura, ziarist la
L’Independance Roumaine, acelaşi pe care Caragiale îl ridiculizase în
personajul Rică Venturiano. În semn de obedienţă, toţi aceştia se vor implica plini de zel în acţiunea de internare forţată a lui Eminescu.
De ce era atât de incomod Eminescu?
Privită în acest context, nebunia lui
Eminescu, ca şi detaliile internării sale, capătă o nouă dimensiune. Nu
mai poate fi vorba de un accident sau de o coincidenţă, ci de executarea
comenzii trasate de la Viena : „Mai potoliţi-l pe Eminescu!”
În perioada care va urma se fac eforturi
importante pentru a convinge Tripla Alianţă că situaţia din România
este sub control. Regina Elisabeta, Regele Carol I, primul-ministru
Brătianu, P. P. Carp şi Titu Maiorescu merg în Germania pentru a calma
spiritele. Ministrul de externe, D. A. Sturdza, ministrul C. Stătescu şi
Petre Grădişteanu merg la Viena, unde Grădişteanu îşi cere
personal scuze pentru organizarea sărbătorii de la Iaşi, unde fusese
dezvelită statuia lui Ştefan cel Mare şi fusese citită poezia manifest a
lui Eminescu, Doina.
Judecând după măsurile luate împotriva lui, Eminescu era cel mai incomod. Spre deosebire de ceilalţi, el nu putea fi convins cu niciun chip să renunţe la ideile şi principiile sale.
Eminescu era membru activ în mai multe organizaţii care luptau pentru
drepturile românilor din Ardeal: Românismul (care respingea chiar
aducerea lui Carol I ca rege), Orientul, România Jună, Societatea
Carpaţii, din care făcea parte şi Slavici. Cu astfel de preocupări, nu
este de mirare că era constant urmărit atât de poliţia şi serviciile secrete româneşti, cât şi de cele austro-ungare. În anturajul său erau infiltraţi mai mulţi informatori, printre care se număra şi Ocăşanu de la Societatea Carpaţii.
La 7 iunie 1882, baronul Von Mayr îi
trimitea contelui Kalnoky, ministrul Casei Imperiale austro-ungare, o
notă informativă în care arăta: „Societatea Carpaţii a ţinut în 4 ale
lunii în curs, o întrunire publică cu un sens secret. Dintr-o sursă
sigură, am fost informat despre această întrunire [n.n după toate
probabilităţile sursa era chiar Titu Maiorescu]. S-a stabilit că lupta
împotriva Austro-Ungariei să fie continuată. Eminescu, redactor principal la Timpul, a făcut propunerea ca studenţii transilvăneni de naţionalitate română, care frecventează instituţiile de învăţământ din România pentru a se instrui, să fie puşi să acţioneze în timpul vacanţei în locurile natale pentru a orienta opinia publică în direcţia unei Dacii Mari.”
Această notă a dus în final la desfiinţarea Societăţii Carpaţi.
Activitatea sa ca jurnalist îl făcea cu
atât mai periculos, cu cât avea şi pârghiile necesare pentru a acţiona:
ideile sale erau exprimate în mod magistral într-un ziar,Timpul, pe care îl transformase în cotidian naţional.
În această publicaţie demascase corupţia politicienilor români şi grasele comisioane pe care aceştia le încasaseră din concesionarea căilor ferate. Scrisese despre condiţionările umilitoare impuse României de puterile europene, în schimbul recunoaşterii Independenţei. În
1880 declanşase o incitantă campanie de presă privind „chestiunea
dunăreană”, problemă sensibilă pentru marile puteri europene.
Participase activ la Iaşi la inaugurarea statuii lui Ştefan cel Mare şi
citise acolo în faţa mulţumii poezia manifest Doina.
Acest eveniment naţional deranjase foarte mult puterile occidentale. În sfârşit, chiar în dimineaţa zilei în care avea să fie dus cu forţa la balamuc, apăruse în Timpul un alt articol. Intitulat „Pentru libertatea presei şi a jurnalistului”,
acesta era un protest la adresa încălcării dreptului la liberă
exprimare şi demasca măsurile represive luate de guvernul Brătianu
împotriva jurnalistului Emil Galli.
Titu Maiorescu pregătise internarea lui Eminescu încă de la primele ore ale dimineţii
Varianta cea mai des vehiculată despre
cele petrecute pe 28 iunie 1883 este următoarea: În dimineaţa acelei
zile, Eminescu s-ar fi trezit cu noaptea în cap şi lovit de nebunie ar
fi început să se certe cu soţia lui Slavici, la care locuia în gazdă,
Ecaterina Szöke Magyarosy. Aceasta îi trimite la orele şase dimineaţa un
bilet lui Maiorescu, cerându-i să o scape de Eminescu.
Maiorescu ia o măsură de excepţie –
în loc să meargă direct la Slavici acasă, pentru a o salva pe soţia
acestuia de „nebun”, se duce împreună cu Constantin Simţion,
preşedintele Societăţii Carpaţi, la spitalul doctorului Şuţu şi, pentru suma de 300 de lei, aranjează internarea imediată a lui Eminescu.
A doua ciudăţenie, Maiorescu, bazându-se exclusiv pe spusele acestei
femei, cere direct internarea, şi nu examinarea lui Eminescu de către
doctorul Şuţu, aşa cum ar fi fost firesc.
Întors acasă, se pomeneşte însă cu
Eminescu, care avea cu el un exemplar din ziarul Timpul, în care tocmai
îi apăruse articolul despre Emile Galli.
Maiorescu nu-l întreabă nimic despre incidentul de dimineaţă cu doamna Slavici (presupunând că acesta ar fi avut într-adevăr loc). Îl trimite însă la sediul Societăţii Carpaţi, unde Poliţia făcea percheziţie, pentru a se întâlni chipurile cu Simţion, complicele său la internare.
Foto cu ultimul articol al lui Eminescu, din ziarul Timpul, aparut in ziua arestarii sale, ceea ce il face pe jurnalist sa fie si primul detinut politic roman |
Maiorescu nu-l întreabă nimic despre incidentul de dimineaţă cu doamna Slavici (presupunând că acesta ar fi avut într-adevăr loc). Îl trimite însă la sediul Societăţii Carpaţi, unde Poliţia făcea percheziţie, pentru a se întâlni chipurile cu Simţion, complicele său la internare.
„Numai, de s-ar face asta fără greutate”
scrie Maiorescu în jurnalul său în dimineaţa zilei de 28 iunie 1883,
după ce petrecuse o noapte de nesomn, sub apăsarea a ceea ce ştia că va
face a doua zi. Nu se va face însă „fără greutate”, aşa cum îşi dorea
Maiorescu, căci Eminescu îşi schimbă traseul. Nu se duce la Societatea
Carpaţii, unde totul s-ar fi făcut fără martori, ci la Capşa. La acea
vreme Capşa nu era doar un local de lux, ci şi sediul Ambasadei SUA şi
reşedinţa mai multor ambasadori occidentali. Eminescu se duce la
Capşa în speranţa de a semnala abuzurile guvernului acestor diplomaţi
şi în special ambasadorului SUA, Eugene Schuyler, pe care îl cunoştea
personal şi care era un fervent apărător al drepturilor omului.Orchestratorii monstruosului complot sunt nevoiţi să îşi schimbe planul.
Scena cu pistolul relatată de Grigore Ventura – o nouă înscenare
La Capşa, Eminescu este abordat de
Grigore Ventura. Aici, conform declaraţiilor lui Ventura, Eminescu ar fi
început să ţină un discurs „politico-socialo-naţional” înfierbântat, ar
fi scos un pistol, ar fi ameninţat-o pe soţia patronului şi ar fi
strigat „la toate aceste nu-i decât un leac. Să îl împuşc pe rege!”.
Semne clare de nebunie! Ventura, în loc să îl calmeze, îi ţine isonul şi
îi propune să meargă împreună la palatul Cotroceni. Ajunşi acolo află
că Regele nu este în Bucureşti. Pe drumul de întoarcere,Ventura
îl duce pe Eminescu la băile publice Mitraşevski, îl lasă într-una din
camere şi apoi alertează Poliţia că un nebun s-a închis în baia publică. Îi cheamă la faţa locului pe alţi doi membri ai Societăţii Carpaţi, Siderescu şi Ocăşanu. Ca un făcut, cei doi au cu ei o cămaşă de forţă. Intră
în baie, îl imobilizează pe Eminescu şi spre orele 19 îl duc la
stabilimentul Şuţu, unde avea deja rezervat un loc de cu noaptea în cap.
Scena cu pistolul de la Capşa şi
declaraţia lui Eminescu că îl va omorî pe Rege sunt piesele de
rezistenţă ale tezei nebuniei sale. Ele sunt relatate însă doar de o singură persoană, Grigore Ventura,
care va povesti acest episod în stânga şi dreapta, dar va ezita să
scrie totuşi despre el, deşi era ziarist. Scena va fi consemnată de-abia
în octombrie 1911 de Al. Ciurcu într-un articol apărut în Adevărul,
„Eminescu, din amintirile mele”.
Povestea lui Grigore Ventura nu stă însă deloc în picioare din mai multe motive. În
primul rând, Ventura susţine că a asistat la toate evenimentele din
acea zi. Fiind principalul martor, ar fi trebuit să apară în procesul
verbal încheiat de Poliţie, ori numele său nu apare deloc.Ventura
susţine că el este cel care a alertat Poliţia, ori în procesul verbal
este consemnat că poliţia a fost sesizată de domnii Ocăşeanu şi
Siderescu. Aceştia dau însă detalii pe care nu aveau cum să le
cunoască, întrucât nu fuseseră prezenţi la faţa locului. Ceea ce arată
că cineva îi informase. Acesta nu poate fi decât Ventura, care a avut rolul de a-l intercepta pe Eminescu şi
a face în aşa fel încât acesta să poată fi luat pe sus dintr-un loc
izolat şi dus la psihiatrie, în condiţiile în care primul plan imaginat
de Maiorescu căzuse. Ventura a imaginat apoi şi a răspândit povestea cu
pistolul pentru a crea impresia că Eminescu era nebun şi a justifica
astfel internarea.
Celălalt martor al acestei scene, doamna Vautier, soţia patronului de la Capşa, despre care Ventura spune că a fost persoana ameninţată cu pistolul de Eminescu,nu menţionează în memoriile sale publicate la Paris în 1909, absolut nimic despre această scenă,
care, dacă ar fi avut loc, ar fi trebuit să o fi marcat profund.
Eminescu declară că vrea să îl împuşte pe Rege, ori era puţin probabil
ca el, în calitate de ziarist să nu ştie că Regele era plecat de câteva
zile la Sinaia.
În procesul verbal întocmit de Poliţie
nu se aminteşte nimic de vreo armă, ci doar că „Eminescu a venit singur
la Băile Mitraşevschi, şi fiind atins de alienaţie mintală s-a încuiat
singur pe dinăuntru şi a refuzat să deschidă”. La locul faptei ajung,
Simţion, Siderescu si Ocăşeanu de la Societatea Carpaţii, care aveau
încă de dimineaţă misiune de la Maiorescu să îl ducă la casa de nebuni a
doctorului Şuţu. Aceştia intră în baia unde Eminescu se află în
apă, dezbrăcat. Eminescu le cere să iasă. Îl imobilizează şi îi pun
cămaşa de forţă. Între timp Poliţia îi perchiziţionează locuinţa, îi
ridică bunurile, îi umblă prin hârtii şi manuscrise, sperând să
descopere ceva compromiţător. Totul se petrece cu complicitatea soţiei
lui Slavici. Poliţia nu va deschide o anchetă, aşa cum proceda
de obicei şi cerea legea. Omiterea lui Ventura din procesul verbal al
Poliţiei nu este întâmplătoare. Varianta că Eminescu a venit singur şi
s-a închis în baie era mai credibilă pentru teza nebuniei, decât cea în
care era adus de Ventura şi care ar fi putut atrage suspiciuni.
Omorât lent prin otrăvire cu mercur
De la Băile Mitraşevschi Eminescu este dus direct în stabilimentul doctorului Şuţu, unde tratamentul aplicat îl transformă într-o legumă.
Niciun alt bolnav nu mai este acceptat pentru internare în acea
perioadă, chipurile pentru a nu-i deranja liniştea lui Eminescu,
Fiica lui Titu Maiorescu, Livia, îi
scrie lui I.. E. Torouţiu despre modul în care era tratat Eminescu la
Şuţu în următorii termeni: „Aş vrea să vă spun că toţi domnii care
cercetează mintea lui Eminescu au un mare cusur: ils cherchent midi à 14
heures” (caută miezul zilei la ora 14).
În noiembrie 1883, la insistenţele unor prieteni, printre care Emilia Humpel, Eminescu
este transferat într-un sanatoriu din Viena. Titu Maiorescu, care ştia
cel mai bine că Eminescu nu este nebun şi medicii din Viena îşi vor da
uşor seama de aceasta, se opune la început vehement. În cele din urmă cedează, gândindu-se că este mult mai important să îl ţină pe Eminescu departe de ţară.
Eminescu ştia foarte bine ce i se înscenase şi odată reîntors în ţară a făcut chiareforturi pentru o campanie de presă în favoarea sa. Privit însă ca un nebun, nimeni nu i-a acordat dreptul la replică. Într-o
scrisoare adresată în ianuarie 1887 lui Gheorghe Panu el scrie: „S-a
răspândit prin ziare ştirea că aş fi grav bolnav. Toate aceste zvonuri,
lipsite de orice fundament, sunt răspândite poate cu rea credinţă, încât
şi dl. C. Mille, într-unul din articolele sale, a găsit motiv de-a
vorbi de boala mea pretinsă. Te rog a spune tuturor că se află în
deplină eroare şi că afară de suferinţa mea de picioare, nu am absolut
nimic .. Un mic dementi (dezminţire) în organul (ziarul) dumitale n-ar
strica..”
Timp de mai bine de o lună,
medicii austrieci nu reuşesc să îşi dea seama deloc de ce boală suferă
Eminescu. În decembrie, îl declară sănătos şi recomandă externarea.
Nimeni nu are însă interesul să îl readucă în ţară , cu atât mai puţin
Maiorescu. Medicul austriac, Obersteiner, îi cere în repetate rânduri să
îl scoată pe Eminescu din spital, unde nu-şi are locul printre bolnavii
psihic. Fişele de observaţie medicală din timpul şederii în sanatoriul austriac dispar într-un mod misterios,pentru a nu distruge mitul nebuniei lui Eminescu.
Tot Maiorescu aranjează ca
Eminescu să plece în Italia, sub atenta supraveghere a unui om de
încredere, chipurile „pentru a se reface”. La întoarcerea din
Italia, Eminescu vrea să vină la Bucureşti, dar Maiorescu face tot
posibilul să îl ţină departe de capitală. Toate munca sa, cărţile,
notele de lectură, manuscrisele se află la Bucureşti, la Maiorescu… Prin
intermediul diverşilor prieteni, Eminescu îi cere în mod
repetat acestuia să îi înapoieze „lada cu cărţi”, fără de care ar fi
trebuit să îşi reia toată munca de la zero. Maiorescu este de neînduplecat.
Cum nu se cuminţeşte, este trimis tot cu forţa la ospiciul de pe lângă Mânăstirea Neamţ. Eminescu,
pe deplin lucid, i se plânge lui Gheorghe Bojeicu de la Cernăuţi, că a
fost „internat ca alineat, deşi nu fusese”. Este sechestrat la Neamţ din
noiembrie 1886 până în aprilie 1887. Gardienii aruncă pe el
găleţi de apă rece şi îl bat cu funia udă pentru a-l „calma”. Încearcă
să fugă de mai multe ori şi în cele din urmă reuşeşte să obţină o mutare
la Iaşi, sub îngrijirea doctorului Iszac.
Acesta este cel care îi va pune
un diagnostic abracadabrant, preluat apoi de istorie: „sifilis
congenital matern cu paralizie generală progresivă”.
Diagnosticul conţinea însă un mesaj important: Eminescu trebuia să fie
paralizat, Eminescu trebuia să fie anihilat, trebuia oprit din a mai
publica în ziarele vremii. Asasinarea civilă a lui Eminescu din 1883 va
fi completată de experimentele doctorului Iszac, care visa să scrie o
lucrare despre cazul Eminescu, cu care să intre în analele medicinii.Contrar
tuturor preceptelor medicale ale vremii, care arătau că mercurul este
toxic şi total contraindicat în tratarea sifilisului, doctorul Iszac îi
va administra doze uriaşe de mercur, de 4 până la 7 grame.
Un alt psihiatru din Bucureşti, Panait
Zosin, care nu îl consultase vreodată pe Eminescu şi cunoştea cazul doar
din corespondenţa cu sora lui, Harieta, preia diagnosticul lui Iszac şi
chiar îl completează cu următoarele reflecţii: „ca psihopat ereditar,
el ar fi petrecut încă nopţi albe, ar fi făcut orgii, ar fi mistuit
narcotice şi excitante (n.n. în condiţiile în care se ştie că Eminescu
era un adversar declarat al narcoticelor). Un psihopat alcoolic şi
sifilitic, el a ajuns să aibe perioade de furie, de inconştienţă, de
prozaică întunecare a activităţii psihice.. ”
De-abia în 1888, Veronica Micle reuşeşte să îl smulgă din mâinile doctorului Iszac şi să îl aducă în sfârşit la Bucureşti. Aici
reîncepe să publice şi, în urma unui articol împotriva guvernului,
apărut în România liberă, este internat cu forţa tot la dr… Şuţu, unde
va şi muri.
La moartea sa, produsă din câte s-a spus, de o lovitură la cap cu o piatră, celebrul
doctor G. Marinescu nu realizează după autopsie, analiza microscopică a
creierului, care ar fi dovedit că Eminescu nu suferea de sifilis. După
o examinare superficială, aruncă pur şi simplu la gunoi creierul lui
Eminescu, pe motiv că intrase în putrefacţie. Este totuşi nevoit să
consemneze că a fost frapat de mărimea acestui creier. Pe actul
său de deces, nu apare semnătura niciunui prieten sau membru al
familiei, ci doar amprentele digitale a doi martori analfabeţi din
personalul spitalului.
Societatea Matei Basarab, spiritul naţional şi francmasoneria
Eminescu a fost etichetat drept
nebun, sifilitic, alcoolic, pericol public, atentator la adresa regelui,
reacţionar, paseist, antisemit, xenofob, naţionalist şovin etc. De ce toate aceste apelative? De ce publicistica lui a fost mereu trecută sub tăcere, interzisă, cenzurată? De ce în memoria românilor Eminescu a fost impus doar ca poet, în timp ce principala sa activitate a fost cea de ziarist?
Din cele 16 volume ale Operei sale,
editate sub îngrijirea lui Perpessicius după manuscrisele originale,
cinci conţin poezii şi altele cinci, articolele publicate de el în
perioada 1870-1883 şi 1888-1889. Deşi majoritatea articolelor au fost
scrise înainte de aşa-zisa declanşare a nebuniei, mulţi susţin şi astăzi
că ele nu merită să fie citite, întrucât „sunt rodul unei minţi atacate
de boală, în căutarea unei bucăţi de pâine”.
„Eminescu n-a ajuns să marcheze politica
naţională, deşi este întemeietorul doctrinei naţionale moderne” scrie
Theodor Codreanu în „Dubla sacrificare a lui Eminescu”. „Dimpotrivă,
opera sa a fost cu grijă separată de structurile de profunzime ale
politicii naţionale, opera lui publicistică fiind interzisă total, după al doilea război mondial.Efectele
sunt vizibile şi astăzi. Aşa-zisul cult Eminescu este o dimensiune
ad-hoc confecţionată, pentru a preveni şi a face ineficient un veritabil
cult Eminescu. Prin numita diversiune se creează impresia (pe care cei
naivi o iau ca atare) că eminescianismul este un element nefast,
inamicul public numărul unul al democraţiei şi al statului român.
Neîntâmplător, Gh… Grigurcu, unul din mercenarii curentului
antieminescian asimila cultul pentru poetul naţional cu acela al lui
Ceauşescu. În realitate, statul român nu a atins niciodată exigenţele
lui Eminescu, fiindcă nici nu şi-a propus aceasta vreodată, deşi marii
gânditori au pledat statornic pentru asimilarea organică a
eminescianismului ca temei al fiinţei noastre naţionale. ”
Au existat tentative ca Eminescu să fie înrolat în masonerie. Fără succes. Eminescu
lucra însă la crearea unei organizaţii româneşti şi pro-româneşti,
numită Societatea Matei Basarab şi aflată în afara controlului şi
influenţelor francmasoneriei, care masonerie se afla şi atunci în slujba unor interese supranaţionale.
„O organizare între români”, scria el. „Pretutindea oameni care să ţie registru de tot sufletul românesc. Cel slab trebuie încurajat şi lăudat pentru ca să devie bun. Să
se simtă că Societatea Matei Basarab reprezintă o putere enormă. Ţinta?
Unirea tuturor românilor, emanciparea economică şi intelectuală a
întregului popor românesc.”
Încă din 1874, el îi scria lui Maiorescu
că „aprofundarea studiului filozofilor germani m-a făcut să mă orientez
către elaborarea unei filosofii practice, vizând scoaterea
României din subistorie. Interesul practic pentru patria noastră ar
consta cred în înlăturarea oricărei îndreptăţiri pentru importul
necritic de instituţii străine.”
Eminescu nu renunţase la acest plan nici în ultimii săi ani. Alexandru Vlahuţă povestea cum, vizitându-l la sanatoriul doctorului Şuţu, Eminescu i-a povestit „despre un plan al lui de reorganizare socială, la care se gândeşte de mult, o lucrare colosală.”
Eminescu nu renunţase la acest plan nici în ultimii săi ani. Alexandru Vlahuţă povestea cum, vizitându-l la sanatoriul doctorului Şuţu, Eminescu i-a povestit „despre un plan al lui de reorganizare socială, la care se gândeşte de mult, o lucrare colosală.”
Gheorghe Panu povesteşte în „Amintiri de
la Junimea” de un sfat pe care Eminescu i l-a dat: „Panule, ştii tu că
în lumea asta nu este nimic mai interesant decât istoria poporului
nostru, trecutul lui…. Tot, tot este un şir neîntrerupt de martiri.” Eminescu a fost unul dintre ei.
„Or să vie pe-a ta urmă în convoiu de ‘nmormântare,
Splendid ca o ironie cu priviri nepăsătoare .. . .
Iar deasupra tuturora va vorbi vr-un mititel,
Nu slăvindu-te pe tine . .. . lustruindu-se pe el
Sub a numelui tău umbră. Iată tot ce te aşteaptă.
Ba să vezi. . . posteritatea este încă şi mai dreaptă.
Neputând să te ajungă, crezi c-or vrea să te admire?
Ei vor aplauda desigur biografia subţire
Care s-o ‘ncerca s-arate că n-ai fost vr-un lucru mare,
C-ai fost om cum sunt şi dânşii. … . Măgulit e fiecare
Că n-ai fost mai mult ca dânsul. Şi prostatecele nări
Şi le umflă orişicine în savante adunări
Când de tine se vorbeşte. S-a ‘nţeles de mai nainte
C-o ironică grimasă să te laude ‘n cuvinte.
Astfel încăput pe mâna a oricărui, te va drege,
Rele-or zice că sunt toate câte nu vor înţelege . . .
Dar afară de acestea, vor căta vieţii tale
Să-i găsească pete multe, răutăţi şi mici scandale —
Astea toate te apropie de dânşii. . . Nu lumina
Ce în lume-ai revărsat-o, ci păcatele şi vina,
Oboseala, slăbiciunea, toate relele ce sunt
Într-un mod fatal legate de o mână de pământ;
Toate micile mizerii unui suflet chinuit
Mult mai mult îi vor atrage decât tot ce ai gândit.”
Splendid ca o ironie cu priviri nepăsătoare .. . .
Iar deasupra tuturora va vorbi vr-un mititel,
Nu slăvindu-te pe tine . .. . lustruindu-se pe el
Sub a numelui tău umbră. Iată tot ce te aşteaptă.
Ba să vezi. . . posteritatea este încă şi mai dreaptă.
Neputând să te ajungă, crezi c-or vrea să te admire?
Ei vor aplauda desigur biografia subţire
Care s-o ‘ncerca s-arate că n-ai fost vr-un lucru mare,
C-ai fost om cum sunt şi dânşii. … . Măgulit e fiecare
Că n-ai fost mai mult ca dânsul. Şi prostatecele nări
Şi le umflă orişicine în savante adunări
Când de tine se vorbeşte. S-a ‘nţeles de mai nainte
C-o ironică grimasă să te laude ‘n cuvinte.
Astfel încăput pe mâna a oricărui, te va drege,
Rele-or zice că sunt toate câte nu vor înţelege . . .
Dar afară de acestea, vor căta vieţii tale
Să-i găsească pete multe, răutăţi şi mici scandale —
Astea toate te apropie de dânşii. . . Nu lumina
Ce în lume-ai revărsat-o, ci păcatele şi vina,
Oboseala, slăbiciunea, toate relele ce sunt
Într-un mod fatal legate de o mână de pământ;
Toate micile mizerii unui suflet chinuit
Mult mai mult îi vor atrage decât tot ce ai gândit.”
(Mihai Eminescu, Scrisoarea I, 1881)
Bibliografie:
1. Ovidiu Vuia: Misterul morţii lui Eminescu, Ed. Paco, Bucureşti, 1996
2. Thedor Codreanu: Dubla sacrificare a lui Eminescu, Serafimus Grup, 1999
3. Nicolae Georgescu: “Boala şi moartea lui Eminescu,Criterion, 2007″
2. Thedor Codreanu: Dubla sacrificare a lui Eminescu, Serafimus Grup, 1999
3. Nicolae Georgescu: “Boala şi moartea lui Eminescu,Criterion, 2007″
sursa: financiarul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu