In data de 16-18 Noiembrie, la Cluj, va fi organizat SEMINAR TEORETIC DE PSIHODRAMĂ
 
Titularul programului: Albert-Lorincz Eniko, Rosca Zsuzsa
 
TITLUL: AUTONOMIE – DRAGOSTE – SEXUALITATE (DEZVOLTAREA PSIHOSEXUALĂ)

Prezentare generală:
-          tipul seminarului: SEMINAR TEORETIC
-          oferit pentru etapa I. şi II., durata 20 de ore
-          limba: româna
-          data: 16-18 noiembrie 2012
-          locaţia: Cluj
-     înscriere la formatori: Eniko Albert-Lorincz: e.albert.lorincz@gmx.net, Rosca Zsuzsa: roscazsuzsa@yahoo.com;
Importanţa temei şi aplicabilitatea ei teoretică şi practică în psihodramă:
Profesia de helper poate fi execitată cu eficienţă doar dacă profesionistul manifestă un comportament psihosexual autentic. Avem în vedere că asistentul de psihodramă trebuie să-şi păstreze calmul, neutralitatea, echilibrul afectiv faţă de realitatea psihologică prezentată de client, pentru a reuşi mai bine să pună în evidenţă conflictul intrapsihic al persoanei asistate care stă la baza problemei funcţionării ineficiente. De aici derivă ideea seminarului, de a ajuta pe acei cursanţi, care doresc să parcurgă stadiile dezvoltării psihosexuale. O eventuală problemă psihosexuală a helperului poate afecta succesul lui profesional în cazul unui client care prezintă complexe de acest gen.
Cadrul general al demonstraţiilor psihodramatice  este creat de o relaţie specifică, de securitate şi susţinere, care prin utilizarea unor coduri de relaţionare, diferite de regulile cotidiene, asigură un climat în care cei în formare analizează şi înţeleg mai bine imaginea pe care o au despre ei însuşi şi despre clienţii lor.
Psihodrama este o metodă care permite experimentarea cu succes a oricărui aspect al vieţii de relaţie, astfel ne permite analiza şi dezvoltarea culturii şi comportamentului psihosexual. Putem să intervenim în vederea promovării sănătăţii în general, şi să contribuim la armonizarea funcţionării psihosexuale.
Prin explicaţii teoretice şi experimentare proprie demonstrăm procesul prin care ne formăm identitatea sexuală, atitudinile faţă de comportamentul sexual şi reacţiile noastre emotionale faţă de sex.
Avem convingerea că dezvoltarea sexuală armonioasă este mai mult psihologică decât de natură biologică. În cardul seminarului ne vom informa privind semnele principalelor tulburări psihosexuale ce pot afecta psihicul. Vom pune în evidenţă care sunt cauzele şi cum sunt ele diagnosticate, iar apoi tratate prin metoda psihodramei.
Scopul seminarului: parcurgerea teoretică şi prin exerciţii – care fac posibilă experimentarea proprie – a diferitelor faze ale dezvoltării psihosexuale.
Printr-o fundamentare teoretică şi practică dorim să contribuim:
-          la o mai bună înţelegere a acestui proces
-          la conştientizarea problematicii personale legată de psihosexualitate
-          la însuşirea unor tehnici de psihodramă în munca cu clienţii, care prezintă dificultăţi de acest gen.
 
Desfăşurarea seminarului:
Ne propunem:
-          identificarea complexelor şi blocajelor în calea formării autonomiei în dragoste şi sexualitate,
-          demonstrarea unor tehnici care fac posibilă identificarea semnelor imaturităţii psihosexuale,
-          abordarea principalelor cauze ale imaturităţii psihosexuale, conştientizarea atât în viaţa personală cât şi la clienţi:
o   a blocajelor cauzate de dependenţe patologice,
o   a lipsei de încredere în sine şi a securităţii psihice,
o   a incapacităţii de a se dărui şi de a iubi,
o   căi de depăşire a blocajelor în dezvoltare, etc.
-          formularea problematicii personale privind dimensiunea iubire – dragoste – sexualitate.
Focusurile muncii se va determina conform problematicii şi motivaţia participnaţilor.
 
Structura seminarului:
Încălzire pentru tema seminarului (ziua I.):
-          motivaţia pentru tema anunţată,
-          conturarea atitudinilor personale în relaţionarea cu dragoste şi sexualitate,
-          clarificarea conceptelor, prelegere teoretică, problematizarea temei
-          modalităţi de a trăi iubirea, dragostea şi sexualitatea
 
Dezvoltarea temei (ziua II.)
 
Dezvoltarea psihosexuală: etapele dezvoltării psihosexuale:
¨      coplilăria – forme specifice
¨      adolescenţa – forme specifice
¨      tinereţea – forme specifice
¨      adultul – forme specifice
Împlinirea în dragoste şi sexualitate
¨      trăirea intimităţii
Dragostea şi sexualitatea la persoana matură, autonomă
¨      bazele psihice ale autonomiei şi intimităţii  (condiţionarea psihică)
¨      efectul modelelor de comportament psihosexual interiorizat în socializarea familială
¨      blocaje, complexe şi căi de intervenţie în cazul acestora.
 
Integrarea temei şi concluzii teoretice şi /sau practice (ziua III.)
¨      concluzii teoretice şi practice
¨      ateliere de lucru în grupuri mici pentru de dezbaterea temelor ridicate de participanţi
¨      evaluarea muncii noastre, feed-backuri din partea participanţilor
 
 
Bibliografie: 
 
 
BECVAR, D.S., BECVAR, R.J., Family Therapy. A Systemic Integration,Allyn & Bacon, Boston , 1996.
BOWEN, M., Family Therapy in Clinical Practice, Jason Aronson, New York , 1978.
CIUPERCĂ, C., RADU-GENG, L., Manipularea gândirii şi comportamentului – profeţii care se autoîmplinesc, Ed. SPER, Bucureşti, 2001.
FROMM, E., Arta de a iubi, Ed. Anima, Bucureşti, 1985.
LELEU, G., Cum să fim fericiţi în cuplu. Intimitate, senzualitate, sexualitate.,Ed. Trei, Bucureşti, 2004.
LIEBER, P., MURPHY, G., SCHWARTZ, A.M., Copii adulţi, părinţi adulţi, Ed. Niculescu, Bucureşti, 2000.
MITROFAN, IOLANDA, CIUPERCĂ C., Introducere în psihosociologia şi psihosexologia familiei, Bucureşti, Ed. Alternative, 1997.MITROFAN, IOLANDA, VASILE, DIANA, Terapii de familie, Ed. SPER, Bucureşti, 2004. Revista de Psihoterapie Experienţială, Ed. SPER, Bucureşti.
NICHOLS, M., SCHARTZ, R., Terapia de familie – concepte şi metode, traducere şi publicare autorizatăde Asociaţia de terapie familială,  2005, original publicată de Allyn & Bacon, 2004.