joi, 21 iunie 2012

Comme des Garçons: avangarda japoneză

Rei Kawakubo,  într-unul din magazinele sale
Foto: Photoland.Corbis Images

Rei Kawakubo, într-unul din magazinele sale

Brandul lansat de o femeie designer din Japonia anilor ’70 a ajuns astăzi să dicteze moda europeană, şi nu numai, prin prisma celor mai bizare şi nonconformiste creaţii vestimentare.
Totul a început în anii '60 ca o afacere restrânsă de costume pentru diverse ocazii, în Tokyo, şi a ajuns un imperiu de modă în valoare de sute de milioane de dolari, cu peste 200 de francize în lume.

A devenit simbolul modei avangardiste şi a creat o filosofie anti-conceptuală pe care se bazează încă de la început. Tendinţele n-au nicio legătură cu creaţiile brandului, precum anunţă şi numele companiei în sine. Franţuzescul Comme des Garçons (Ca nişte băieţi - n.r.) a demarcat de la bun început brandul japonez în mulţimea internaţională de firme şi case de modă.

Este brandul favorit al criticilor şi al specialiştilor, fiind unul dintre puţinele care nu au parte, aproape niciodată, de critici negative. Americanii au conceptul high fashion care descrie cel mai bine moda realizată şi promovată încă din 1969 de către firma japoneză.

Împotriva curentului

Alături de excentric, eclectic şi avangardist, Comme des Garçons deţine atributele principale pentru a face istorie în lumea modei. Case precum Issey Miyake, Yohji Yamamoto şi Maison Martin Margiela sunt oarecum apropiate de viziunea artistică a brandului.

Cu o linie vestimentară oarecum rustică, din denim, dedicată femeilor, designerul şi fondatorul casei, Rei Kawakubo, a reuşit să deschidă 100 de magazine Comme des Garçons în Japonia anilor '70. În 1981, brandul a participat prima dată cu o prezentare de modă la Paris.

Cufundată în negru, lansarea colecţiei a dezvăluit siluete care onorau mai mult provocarea vestimentară decât potrivirea. Linia a ajuns celebră în toată lumea, devenind principalul suport vestimentar al feministelor dornice să se exprime într-un mod cât mai radical, chiar şi prin haine. Misterul şi austeritatea descriu cel mai bine modul de prezentare al designerului principal, precum şi al colaboratorului său, protejatul Junya Watanabe.


Kawakubo şi-a ajutat protejatul să-şi lanseze propriul brand, mişcare ce a evidenţiat spiritul femeii de afaceri care a ghidat-o în toată cariera sa. Sub protecţia Comme des Garçons, tânărul a prezentat propria linie pentru femei în 1992, urmată de o colecţie pentru bărbaţi în 2001. Alţi designeri precum Tao Kurihara şi Ganryu şi-au dezvoltat brandurile şi viziunea artistică sub umbrela celei care a adus moda japoneză la rang de lider.

Iar acest lucru a fost posibil datorită fondatoarei casei şi interpretării sale artistice a felului în care vede moda. Piesele de la început erau situate la limita avangardismului (jachetele cu trei braţe şi scuturi pentru faţă). Cele mai recente colecţii pot fi considerate mai apropiate de gustul marelui public, cu costume cusute cu fir de aur, imprimeuri cu celebrul logo Rolling Stones şi rochii cu motive florale. Parfumul unisex în flaconul argintiu metalizat, tenişii realizaţi în colaborare cu Converse şi tricourile Play sunt câteva dintre „hiturile" companiei care au invadat piaţa în ultimii ani. Chiar şi aşa, Comme des Garçons te trimite cu gândul la bizarerii atipice majorităţii din industria modei.

Femeia cu o altfel de viziune

Rei Kawakubo este considerată drept unul dintre cele mai originale talente din lumea modei, un „intelectual al acestei lumi", după cum titra cotidianul „The New York Times". „Kawakubo este o intelectuală a modei, în ciuda succesului comercial pe care l-a avut linia sa în colaborare cu H&M, pentru că ignoră cu desăvârşire curentele rock, pop, punk şi orice altceva şi se bazează strict pe viziunea sa ludică a lumii japoneze" este descrierea designerului pe site-ul cotidianului american. Kawakubo este, de altfel, recunoscută şi ca artist, fiind premiată de-a lungul timpului pentru creaţiile sale. Designerul a primit chiar şi un doctorat onorific din partea Royal College of Art, din Londra.
„Iubesc libertatea minţii lui Kawakubo, intensitatea felului în care simte, faptul că ia o formă şi o explorează la nesfârşit, fiind ghidată doar de materiale şi de imprimeuri. Poate de aceea, rezultatul are aerul acesta de ludic infantil", descria editorul de modă Cathy Horyn munca designerului japonez.

Rei Kawakubo împreună cu soţul său, Adrian Joffe, deţine şi magazinul eclectic Dover Street Market din Londra, oferind şansa brandului Comme des Garçons să-şi extindă „aria de avangardă" şi în partea vestică a Europei. O versiune a magazinului londonez a fost deschisă şi în Tokyo, în 2006.  Compania a avut o cifră de afaceri de 180 de milioane de dolari numai în 2008.

"Iubesc libertatea minţii lui Kawakubo, intensitatea felului în care simte, faptul că ia o formă şi o explorează la nesfârşit, fiind ghidată doar de materiale şi de imprimeuri. Poate de aceea, rezultatele au aerul acesta de ludic infantil. ''

Cathy Horyneditor de modă , „The New York Times"

"Kawakubo este o intelectuală a modei, în ciuda succesului comercial pe care l-a avut linia sa în colaborare cu H&M, pentru că ignoră cu desăvârşire curentele rock, pop, punk şi orice altceva.''
„The New York Times"

Autor: Sînziana Boaru
Cuvinte cheie: branduri celebre, avangarda, japonia, moda, Weekend Adevărul 

Sursa: http://www.adevarul.ro/life/Comme_des_Garcons-_avangarda_japoneza_0_718728454.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu