Vargha Laszlo
Inregistrarea Societatii de Psihodrama JL. Moreno la Judecatoria din Cluj, are o semnificatie simbolica ce depaseste simpla oficializare a miscarii psihodramatice din Romania. Ea reprezinta de fapt intoarecerea definitiva a creatorului psihodramei in tara in care se nastea la 12 mai 1892 la Bucuresti.
Aceste date desi prezente in numeroasele tratate si enciclopedii sunt destul de controversate. Astfel unele documente indica anul 1880 ca data a nasterii, iar in ce priveste localitatea, Moreno insusi sustinea ca s-ar fi nascut pe un vapor in timp ce parintii sai erau in croaziera pe Marea Neagra, la Bucuresti eliberandu-i-se doar certificatul de nastere.
Nascut intr-o familie in care migratia prezenta o traditie multiseculara, Moreno insusi avea sa devina, atat prin predispozitie genetica, cat si prin formare si prin biografia personala, "cetatean al lumii", dupa cum arata M. Lauterbach (1994).
El soseste cu familia la Viena, la varsta de 5 ani si tot aici, absolva Facultatea de medicina in 1917, studiind in parallel psihologia si sociologia. Influentat puternic de avangarda artistica a debutului de secol, editeaza intre 1918-1920 trei almanahuri literare, iar in 1922, infiinteaza Teatrul Improvizatiilor (Stegreiftheater), ce avea sa devina laboratorul in care psihodrama prinde pentru intaia oara contur. Din 1925 il gasim in SUA, unde efectueaza cercetari cu valoare de pionerat in domeniile sociologiei si psihologiei sociale, este creatorul notiunilor de psihoterapie de grup si sociometrie. in 1935 infiinteaza primul teatru de psihodrama la Beacon, iar in 1942 primul institut de psihodrama la New York.
Dupa SUA, metoda incepe sa se raspandeasca si in Europa, Franta fiind intaia tara cucerita, mai ales in urma demonstartiilor effectuate de Moreno insusi la Paris. Moreno -in aprecierea lui P. Bour, care il cunoscuse in aceea vreme - a stralucit mai intai in SUA, apoi in Europa, in America Latina, pana in Japonia. Adevaratul inteles al calitatii de "cetatean al lumi" trebuie cautat de fapt tocmai in disponibilitatea atator tari, cu culturi atat de diferite, din colturi indepartate ale lumii, de a naturaliza psihodrama.
Cuceririle psihodramei nu sunt insa exclusiv geografice; expansiunea se face si in directia unor noi domenii de aplicare si de influenta. Conceputa initial ca o metoda psihoterapeutica, psihodrama influenteaza treptat stiintele educatiei, patrunde in practica pastorala, in psihologia organizationala si furnizeaza tehnici pentru procesul de formare al actorilor; mai mult chiar, tributara initial avangardei teatrale, ajunge ea insasi sa influenteze dramaturgia contemporana.
Daca fiul s-a dovedit a fi prodigios, nu acelasi sucru se poate afirma si despre pimanturile ce marginesc apele natale ale celui dintai. Pana in anul 1974, anul in care Moreno se stingea la Beacon, si chiar mai multi ani dupa aceea, tara care eliberase certificatul de nastere al unuia dintre cele mai mari inovatori ai psihoterapiei, manifesta prea putin interes fata de creatia lui. Cartile lui Moreno nu au fost niciodata traduse si editate in limba romana si nu posedam nici o monografie asupra psihodramei; tot ce s-a publicat in romaneste pe acesta tema insumeaza cateva pagini.
In ceea ce priveste practica oficiala a psihodramei, aceasta a lipsit cu desavarsire, asemeni specialistilor formati unor criterii internationale.
Marea schimbare s-a produs dupa 1990, an in care cu ocazia "week-end-ului" psihoterapeutic de la Covasna, participantii pot opta pentru grupul de psihodrama condus de Emoke Bagdi si Ildiko Erdelyi. Din acest moment lucrurile incep sa evolueze pozitiv. Primele grupuri de formare isi incep activitatea sub conducerea psihoterapeutilor Hilde Gott la Cluj, Klara Gallusz si Kamilla Sarcady la Targu Mures si Giovanni Boria la Gataia.
Datorita sprijinuluiacordat de Pszchodrama Institut fur Europa (PifE) si a presedintei acesteia, d-na Ildiko Mavers, precum si a unor sponsorizari substantiale din partea Fundatiei Soros Pentru o Societate Deschisa, psihodrama tinde sa devina cea mai bine reprezentata metoda de grup in Romania. Toate cele trei grupuri si-au incheiat prima etapa de formare, lor adaugindu-li-se altele doua (la Cluj si Tirgu Mures). Colegii din grupul de la Gataia lucreza la editarea unui dictionar de psihodrama, cei din Cluj traduc lucrarea lui Adam Blatner intitulata, "Foundation of Psychodrama".
Mai multi membrii PIfE: Charlotte Sturm, Thomas Gleichauf, Johannes Tempel si Norbet Busse au condus deja seminarii tematice in Cluj, iar in 1996 il asteptam pe Yaacov Naor din Israel.
Ce poate fi mai semnificativ, decat faptul ca la prima Conferinta Internationala PIfE, Romania a fost reprezentata de doua persoane, la a doua de 10, iar la a treia in 1995 la Gelnhausen de 18?
La aceasta din urma manifestare, psihodramaticienii romani au fost acceptati pentru prima oara si ca lideri de grup.
Au demarat inter timp si primele grupuri de psihodrama pentru studenti, la Timisoara si Cluj, iar din 1995 psihodrama a fost introdusa in programa Facultatii de teatru a Universitatii Babes-Bolyai din Cluj.
Inregistrarea Societatii de Psihodrama J.L. Moreno si aparitia primului numar al buletinului informativ nu fac decat sa puna coroana peste toate aceste activitati si multe altele, pe care nu le-am putut cuprinde in acest articol.
Jacob Levi Moreno s-a intors in sfarsit acasa.
Societatea de Psihodrama J L Moreno
Activitatea de pregatire si formarea in psihodrama a debutat in 1991, prin constituirea celor doua grupe, la Cluj respectiv la Ilieni, indrumate cu caldura si profesionalism de specialisti din cadrul Psychodrama Institut fur Europa e.V. : Hilde Gott, Klara Gallusz si Kamilla Sarcady. Aparitia acestor nuclee a fost urmata de cristalizarea unei structuri organizatorice, veritabila Agora a psihodramaticienilor: Societatea de Psihodrama J.L.Moreno, societate care a luat nastere in mod official la 17 iulie 1995 prin dobandirea personalitatii juridice.
17 iulie 1995
CU OCHII CELUILALT
Felezeu Luminita
Dupa caderea "cortinei de fier", Europa este marcata de mari
conflicte politice, de mari prefaceri sociale. in acest context dinspre
est spre vest si dinspre vest spre est, animati de motivatii diferite,
oamenii sunt obligati sa stabileasca contacte si relatii noi. Limba,
obiceiuri, religii, spiritualitati, moduri de viata diferite se
dezvaluie fiecarui popor si fiecaruia in parte. Felezeu Luminita
Suntem in egala masur estici si vestici, in stare sa facem fata acestor confruntari? Vom reusi sa facem eforturi sustinute in scopul edificarii unei Europe unite, a unei "case comune europene" locuibila si viabila?
Institutul de Psihodrama pentru Europa isi propune ca prin munca si profesionalismul membrilor sai sa contribuie la insufletirea acestei "case comune".
Sub semnul acestei problematici, intre 13 - 15 octombrie anul acesta, la Gelnhausen, Germania s-a desfasurat a treia Conferinta Internationala P.I.f.E.
Prelaund propunerea lansata din partea SOCIETATII ROMaNE DE PSIHODRAMA, recent infiintata, tema conferintei a fost: "Cu ochii celuilalt". Acest motto ne atrage atentia asupra faptului ca, nu vom putea promova, indivizi sau popoare, procesul de apropiere in arii micro si macro sociale, decat prin efortul de intelegere si acceptare a celuilalt cu punctul sau de vedere specific, decat prin efortul de a accepta si tolera diferentele.
Venind din 18 tari, din contexte culturale diferite, cei 600 de participanti la conferinta, printre care atat psihodramaticieni binecunoscuti cat si terapeuti in formare si simpatizanti, si-au armonizat eforturile pentru a demonstra ca scopul asumat este realizabil. Efortul de a vedea lumea cu ochii celuilalt este posibil.
Prin schimbul de rol, psihodrama dispune de o metoda proprie, sensibila si eficienta in incercarea de a de a usura acest effort.
Discutii libere, ateliere de lucru, expuneri tematice, au modalitati variate, atractive si competente pentru a realiza schimbul de informatii si de experienta profesionala intre participanti. in acelasi timp, conferinta a oferit un forum agreabil pentru cunoastere si apropiere.
Lucrarile conferintei s+au desfasurat in urmatoarele sectiuni: PSIHOTERAPIE, PEDAGOGIE, DEZVOLTARE ORGANIZATIONALA, TEATRU si BIBILODRAMA.
Terapia psihodramatica. a fost definita de insusi J. L. Moreno ca "Metoda care, prin actiune, confera autenticitate sufletului." Prin jocul psihodramatic, conflictele si problemele emotionale, la fel relatiile interpersonale, se exploareaza in mod terapeutic.
Debutul international, in ipostaza de conducator de atelier de lucru psihodramatic, al colegilor clujeni J.L. Vargha si S. Bumbulut, a fost primit cu caldura si cu aprecieri laudative, de catre participantii la aceasta sectiune. Tema colegiilor nostri "Oglinda din ochii celuilalt" s-a constituit intr-o invitatie la cunoastere si relationare umana si armonioasa.
Pedagogie. S-a probat deja faptul ca, modul de lucru psihodramatic permite invatarea unei game largi de abilitati comportamentale necesare integrarii armonioase in contexte de viata variate. intre preocuparile constante, PIfE si-a propus incurajarea unui caracter special de psihodrama pedagogica, cu multe aplicatii in diverse colectivitati, in scoli, in viata publica si politica.
Pedagogi sociali, psihologi, formatori pedagogi, au gasit in alternativele oferite de aceasta sectiune, idei pentru imbogatirea activitatii lor profesionale, oferind mai departe celor implicati in procesul terapeutic, modalitati de dezvoltare si invatare emotionala in concordanta cu principiul lui Moreno de a fi spontani, flexibili si creatori.
Dezvoltare organizationala. in contextual socio-economic actual, conducerile companiilor isi pun tot mai frecvent intrebari de genul "...este firma viabila, ...care sunt sansele ei de a avea profit si success pe termen lung? ". Prin work-shop-urile oferite, binecunoscuti psihodramaticieni, in acelasi timp buni cunoscatori ai economiei de piata, au demonstrat in mod convingator faptul ca tehnicile psihodramatice, punand accentual pe redescoperirea si remodelarea resurselor umane, au un cuvant hotarator in procesul de formare al competentelor profesionale, implicit in succesul economic al intreprinderii.
Teatrul. Personificarea dramatica, incepand cu cea antica, satisface aspiratii umane universale si de aceea "nu este surprinzator faptul ca teatrul, a fost pus in cele din urma psihoterapiei si a prelucrarii relatiilor umane" (B.J. Sadock, Psychodrama, 1985). Spre deosebire de teatrul propriu-zis, in care actorului i se cere sacrificarea eu-lui propriu pentru a putea prezenta cat mai authentic rolul asumat, in psihodrama, participantului i se cere sa fie el insusi, cat mai autentic. La aceasta sectiune, conferinta a oferit specialistilor din teatru si psihodrama, un fericit prilej de a dezvolta si a aprofunda un concept comun ambelor domenii, cu scopul de a oferi celor implicati in terapie mai multa autenticitate si echilibru.
Bibilodrama. Desi dezvoltata in ultimii ani ca ramura a psihodramei, bibliodrama si-a castigat numerosi adepti. Punand accent pe invatarea religioasa preoti, ecleziasti si alte persoane interesate, au la dispozitie o metoda inedita de a prezenta Vechiul Testament si Crestinismul.
Fie ca suntem deja asistenti de psihodrama, sau suntem la inceputul procesului de de formare, fie ca facem formarea ca terapeuti de psihodrama in limba romana sau in limba maghiara, pentru noi, cei 18 particioanti din Romania, conferinta a oferit un minunat prilej de imbogatire profesionala si umana. Am invatat, macar un pic mai mult, ca numai privind lumea si "cu ochii celuilalt", avem sansa de a o avea mai frumoasa si mai demna.
P.S. Grupul de psihodramaticieni care a participat la Conferinta de la Gelnhausen, aduce pe aceasta cale multumiri Fundatiei Soros pentru o Societate Deschisa pentru sponsorizarea participarii. De asemenea, participarea noastra nu ar fi fost posibila, fara eforturile depuse de organizatori, de a suporta cheltuielile legate de cazarea si masa colegilor romani.
AGRESIUNE SI AUTOAGRESIUNE
Workshop condus de Yaakov Naor la Salgotarjan, Ungaria,
26-29 August, 1995
Roth Maria
Workshop condus de Yaakov Naor la Salgotarjan, Ungaria,
26-29 August, 1995
Roth Maria
Seminarul
ne-a oferit o noua ocazie sa ne cunoastem contrariile care, desi adesea
abil ascunse, ne imping sa preluam uneori roluri de victima, alteori de
agresori. Ocaziile create de Yaakov Naor prin ansamblul de situatii si
exercitii psihodramatice, de un deosebit dinamism, original imbinate cu
elemente de teatru playback, au reusit sa scoata masca de pe fetele
noastre. Preluand roluri impuse, ne-am recunoscut propria viata, in
ipostazele sale, dar si viata celor apropiati noua sau a clientilor
nostri. Renuntarea la propriile nevoi din imposibilitatea de a le arata a
aparut ca forma de autoagresiune, de autovictimizare, a carei evolutie
poate fi modificata in psihodrama. Si poate scena psihodramatica nu e
singura pe care vom putea sa ne aratam fara masca si pe care sa
intelegem "jocul" agesivitatii.
Sursa: http://www.sistempsi.ro/index.php?page=BINE%20ATI%20VENIT%20%28ACASA%29%20DOMNULE%20MORENO
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu