duminică, 26 iunie 2016

„Zilele Copilului” la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Tileagd - Organizator Psiholog Alin CREȚU

Home » Comunitate » Viata scolii » „Zilele Copilului” la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Tileagd

„Zilele Copilului” la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Tileagd

Cu regret trebuie să afirmăm că acest segment al învăţământului românesc este „cenuşăreasa” sistemului, atât organizatoric, cât şi financiar. Nu cunoaştem o statistică pe ţară privind numărul copiilor care beneficiază de educaţie în acest sistem, dar ştim însă cum şi în ce condiţii se desfăşoară procesul de instrucţie şi mai ales educaţie în aceste şcoli „de educaţie incluzivă”. La nivelul Inspecto­ratului Şcolar Judeţean sunt numiţi inspectori care au în fişa postului îndrumarea şi controlul în şcolile în care copiii cu nevoi speciale trebuie educaţi şi recuperaţi. Prezenţa acestora în şcoli nu trebuie condiţionată doar de incidente anunţate prin diverse surse, unele neconfirmate, ci o vizită periodică, de îndrumare şi control, care să sprijine efortul colectiv de realizare a procesului instructiv-educativ. La acelaşi capitol se înscrie şi lipsa de responsabilitate umană faţă de absolvenţii unor astfel de şcoli, care după absolvirea unor şcoli profesionale sunt abandonaţi de stat, neasigurându-li-se un cămin şi un loc de muncă. O să mi se răspundă că aceste obligaţii sunt în sarcina Centrelor Judeţene de Protecţia Copilului, care îndeplinesc aceste obligaţii doar la modul teoretic, pentru că în practică îi aruncăm pe aceşti tineri în stradă, mulţi nefiind capabili să răspundă nevilor vieţii. Nu este cel mai nimerit exemplu, dar există similitudini. Câinii comunitari, din centrele de protecţie, beneficiază de îngrijire şi hrană din fonduri publice până când sunt înfiaţi. Pentru salvarea acestora sau înfiinţat o mulţime de fundaţii pentru protecţia animalelor, care împreună cu statul cheltuie sume importante. Ne întrebăm: Câte astfel de fundaţii au ca scop protecţia şi îngrijirea semenilor noştri tineri cu dizabilităţi şi nevoi speciale? Câte astfel de instituţii ale statului se preocupă şi finanţează protecţia acestor tineri care populează străzile, canalele şi gările marilor oraşe? Este timpul ca cei care aleargă după voturi în campaniile electorale să caute şi să găsească soluţii care să reabiliteze şi acest important domeniu al vieţii sociale. Am fost invitat la „Ziua Copilăriei” la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă din comuna Tileagd, judeţul Bihor, cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Iunie. Această unitate şcolară, cu doi ani în urmă, a intrat în „gura presei” pentru un incident minor care a inflamat opinia publică. Cu acest stigmat, şcoala a primit o imagine neconformă cu realitatea, fiind etichetată ca o şcoală de corecţie. Condus de directorul şcolii, prof. Iuliu Kelemen, am vizitat întregul complex, săli de clasă, cabinete, laboratoare, dormitoare, sală de mese etc. şi am rămas plăcut impresionat de ordinea şi curăţenia existentă, care nu poate fi realizată doar pentru un eveniment, aceasta fiind o permanenţă, şi poate fi comparată cu alte şcoli cu elevi normali. Fiind organizată cu acest prilej şi „Ziua Porţilor Deschise”, au fost invitaţi şi părinţi ai elevilor şi cadre didactice pensionare care au lucrat în această unitate. În sala festivă, după cuvântul de „Bun sosit” rostit de directorul şcolii, prof. Iuliu Kelemen, prof. Lucia Romanschi, director adjunct, a prezentat oaspeţii. Au răspuns invitaţiei prof. Anca Mateuţ, de la CS Nr. 1 Oradea, profesorii pensionari: Cocuţa Floare, Popa Enyko, Tărău Elena şi foştii directori Ioan Vulpe şi Cornelia Tarcea. Prof. Ioan Vulpe a pus bazele acestei şcoli în anul 1965, iar dna prof. Cornelia Tarcea a dezvoltat şi modernizat complexul şcolar. A urmat programul special pregătit pentru acest eveniment. Un moment specific pentru aceşti copii cu nevoi speciale a fost o psihodramă realizată de psihologul şcolii, Alin Creţu, care cu ajutorul unor desene făcute de copii a creat o poveste despre suflet, familie, copii, şcoală şi profesori. În final a făcut o remarcă despre talentul la desen al copiilor; desenele lor, „citite” cu atenţie, exprimă stări sufleteşti, percepţia lumii înconjurătoare şi a naturii văzute prin ochii şi nivelul de gândire al acestor copii. Expoziţia de desene, care împodobeşte întreaga şcoală, exprimă preocuparea copiilor, îndrumaţi de cadrele didactice, pentru exprimarea lor prin desen. Numeroase diplome şi premii au fost câştigate la concursuri de desen şi sport şi sunt expuse la loc de cinste. Programul artistic a cuprins un montaj muzical-literar, o secvenţă din obiceiul „Nunta din Bihor”, element de tradiţie locală. Am remarcat că la toate momentele artistice elevii au purtat costume create în şcoală prin forţe proprii. Spre deosebire de spectacolele obişnuite, prezentate de elevi normali, selectaţi după aptitudini, acest spectacol special scoate în evidenţă preocuparea deosebită şi permanentă a cadrelor didactice de a antrena şi urca pe scenă copii cu diferite grade de dizabilităţi, care au reuşit să răspundă cât mai corect rolului pe care l-au primit. A urmat grupul vocal „Poenarii”, din Oradea, coordonat de profesoara şi solista de muzică populară Romina Nemeş, a căror prestaţie a încântat spectatorii. O remarcă specială pentru antrenarea părinţilor în spectacol, prin diferite jocuri psihopedagogice, realizate de Alin Creţu. Sunt obligat din nou să-mi exprim dezamăgirea privind absenţa de la acest eveniment a ISJ Bihor prin inspectorii de specialitate, neonorând invitaţia transmisă de şcoală. Acest gest confirmă lipsa de preocupare şi interes manifestat de forul învăţământului bihorean faţă de şcolile şi elevii cu nevoi speciale. Nu cunoaştem fişa postului acestor inspectori, dacă au nominalizate şi asemenea sarcini şi obligaţii, dar ştim însă că procesul instructiv-educativ şi managementul în Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 din Tileagd se desfăşoară normal, rezultatele fiind vizibile prin comportamentul şi rezultatele elevilor, precum şi prin aspectul general al şcolii. Dacă nu mă credeţi, vă invităm, stimaţi inspectori, la Tileagd.

Nicu RĂCUCIU






Sursa: http://www.tribunainvatamantului.ro/zilele-copilului-la-centrul-scolar-de-educatie-incluziva-tileagd/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu