TEHNICILE PROIECTIVE
„Psihodiagnostic si prognostic clinic”.
Informatii detaliate gasiti in fisierul alaturat. Conditia organizatorului a fost formarea unui grup de minim 10 participanti.
Locatia cursului va fi comunicata ulterior celor inscrisi.
Programa de formare
a cursului
TEHNICILE PROIECTIVE
„Psihodiagnostic si prognostic clinic”
Tematica
programului de formare profesională intitulat “Tehnicile Proiective –
Psihodiagnostic şi prognostic clinic” constă in furnizarea de informaţii, metode,
proceduri, instrumente (date istorice, teoretice, metodologice) privind
necesitatea cunoaşterii aprofundate a subiectului supus actului de evaluare clinică
in diverse ipostaze (diagnostică, situaţii de criză existenţială, cazuri de
expertize medico-legale şi a capacităţii de muncă, probleme de diagnostic
diferenţial, indicaţii pentru diverse psihoterapii).
Partea
I
Prima
parte de curs vizează o prezentare succintă a principalelor curente etalon de
psihologie abisală ce fundamentează sistemele teoretico-practice ale
principalelor metode/tehnici psihanalitice.
Tehnicile
proiective oferă accesul la aspectele inaparente, latente, inconştiente,
nonmanifeste ale vieţii psihice. Materialul de test şi consemnul angajează conduita
participativ-proiectivă. Ambiguitatea permisiv-frustrativă obligă pe individ la
riscul actului subiectiv al confruntării cu propria entropie. Răspunsul este o
tentativă de adaptare (reducere a entropiei). Se realizează mobilizarea
resurselor psihice: cognitiv–afectiv–volitive, imaginative, expresive,
comunicative, motivaţionale, temperamentale, atitudinal–caracteriale,
capacitar–operaţionale.
Testul
este un analogon (model) al situaţiei de viaţă. Consemnul angajează o
activitate electiv-decizională in situaţii de risc şi frustrare informaţională,
şi astfel se realizează angajearea subiectului cu experienţa sa psihologică.
Stimulul are o plurivocitate latentă
corespunzătoare cu cea a semnificaţiilor mediului extern şi intern cu care se
confruntă subiectul la test.
I. Fundamentul
psihanalitic al tehnicilor proiective – Delimitări conceptuale
1.1 Psihanaliza S. Freud.
1.2 Psihologia analitică C. G. Jung
1.3 Psihologia destinului L. Szondi
II. Situaţia de
examinare proiectivă
1.
Schema de
examinare proiectivă: Psiholog – Subiect – Test
III. Testul
proiectiv: „analogon al situaţiei de
viaţă”
1.
Consemnul testelor proiective. Stimulul (materialul de
test)
2.
Răspunsul (tentativa de adaptare, de reducere a
entropiei)
IV. Investigarea
proiectivă a personalităţii (I)
- Proiecţia asociativă: Jung, Rotter, Freud
- Proiecţia reactivă: Rosenzweig – PF (Picture Frustration).
- Proiecţia interetativă: TAT, CAT.
- Prezentare de cazuri. Tipuri reactive la situaţia de stress.
Partea
a II-a
Acest
segment de curs cuprinde aspectele de investigare proiectivă a personalitatii
cu ajutorul Luscher Color Test şi Szondi Test. Se vor avea in vedere aspectele
de familiarizare a cursanţilor cu referire la limbajul specific, modalităţile
de aplicare, interpretare şi corelare a rezultatelor celor două tehnici şi
variante ale lor.
Cazurile
clinice vor face referinţă atât la aspectele de incadrare nosografică DSM/ICD cât
şi la psihodiagnosticul/prognosticul proiectiv al pulsiunilor şi motivaţiei
inconştiente in viziune szondiană.
La
finalul examenului proiectiv, in concordanţă cu metodologia de evaluare şi
psihodiagnosticare clinică efectuată (teste/sarcini/probe şi/sau
interviuri) se vor stabili şi trasa linii
directoare, ca recomandări asociate obiectivului
psihodiagnosticului şi evaluarii, in cadrul procesului psihoterapeutic.
V. Investigarea
proiectivă a personalităţii (II)
- Electivitate cromatică: Lucher Color Test.
-
Tehnica. Caz clinic. Interpretare profil functional.
VI. Investigarea
proiectivă a personalităţii (III)
1.
Szondi test – genotest
1.1 Specificul metodologiei proiective
1.1.1 Proiecţia
primară.
1.1.2 Proiecţia
secundară. Inflaţia. Negaţia. Introiecţia.
2.
Semnificaţiile comportamentale ale factorilor şi reacţiilor
pulsionale.
3.
Sindroamele pulsionale normale şi patologice
4.
Mecanismele defensive ale Eului in psihanaliză şi psihologia
destin-analitica.
VIII. Investigarea proiectivă a personalităţii (IV).
- Metode de interpretare a profilelor pulsionale:
a)
Metoda “mozaicului”.
b)
Metoda interpretării dialectice: intra şi inter
factorial, periferie–centru, destine complementare ale pulsiunilor.
c)
Profile pulsionale: de prim plan, arier-plan, experimental
complementar, de concordanţă, sumativ
2. Existenţe extreme (pericole pulsionale).
Existenţe de salvare (adaptative).
3. Sindromatica
pulsională in normal şi patologic.
IX. Elaborarea
concluziilor examenului psihologic.
1. Caracterizarea psihodiagnostică a statutelor
fundamentale.
2. Exemple privind diversele ipostaze
psihosociale ale subiectului.
3. Incadrare destinologic-nosografică DSM/ICD.
X. Indicaţii pentru psihoterapie.
Adresabilitate:
Cursul
se adresează in principal psihologilor, psihiatrilor, psihoterapeuţilor care
deţin sau intenţionează să obţină atestatul de liberă practică, dar şi absolvenţilor
facultaţilor conexe (asistenţă socială, psihopedagogie, sociologie), medicilor
rezidenţi, studenţilor in anii terminali, masteranzilor.
Durata: 18 ore.
Cursul se
desfăşoară la nivel de weekend (sâmbată şi duminică) in intervalul 9.00 – 18.00.
Taxa de participare: 400 ron/persoană
Formator/Supervizor: Florin ROVENTA, Preşedinte
Asociaţia Szondi din România
Date de contact: tinaoros@yahoo.com;
0788.523.272; info.szondi@gmail.com; www.leopoldszondi.ro,
0721.980.860
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu