joi, 11 iulie 2013

Cursul TEHNICILE PROIECTIVE „Psihodiagnostic si prognostic clinic”

Asociatia Szondi din Romania sustine in Oradea in perioada 27-28 iulie si 30 august-1 sept. workshop-ul
TEHNICILE PROIECTIVE
„Psihodiagnostic si prognostic clinic”.
Informatii detaliate gasiti in fisierul alaturat. Conditia organizatorului a fost formarea unui grup de minim 10 participanti.
Locatia cursului va fi comunicata ulterior celor inscrisi.





                              Programa de formare
a cursului
TEHNICILE PROIECTIVE
„Psihodiagnostic si prognostic clinic”

              Tematica programului de formare profesională intitulat “Tehnicile Proiective – Psihodiagnostic şi prognostic clinic” constă in furnizarea de informaţii, metode, proceduri, instrumente (date istorice, teoretice, metodologice) privind necesitatea cunoaşterii aprofundate a subiectului supus actului de evaluare clinică in diverse ipostaze (diagnostică, situaţii de criză existenţială, cazuri de expertize medico-legale şi a capacităţii de muncă, probleme de diagnostic diferenţial, indicaţii pentru diverse psihoterapii).

Partea I
              Prima parte de curs vizează o prezentare succintă a principalelor curente etalon de psihologie abisală ce fundamentează sistemele teoretico-practice ale principalelor metode/tehnici psihanalitice.
              Tehnicile proiective oferă accesul la aspectele inaparente, latente, inconştiente, nonmanifeste ale vieţii psihice. Materialul de test şi consemnul angajează conduita participativ-proiectivă. Ambiguitatea permisiv-frustrativă obligă pe individ la riscul actului subiectiv al confruntării cu propria entropie. Răspunsul este o tentativă de adaptare (reducere a entropiei). Se realizează mobilizarea resurselor psihice: cognitiv–afectiv–volitive, imaginative, expresive, comunicative, motivaţionale, temperamentale, atitudinal–caracteriale, capacitar–operaţionale.
              Testul este un analogon (model) al situaţiei de viaţă. Consemnul angajează o activitate electiv-decizională in situaţii de risc şi frustrare informaţională, şi astfel se realizează angajearea subiectului cu experienţa sa psihologică. Stimulul are o plurivocitate latentă corespunzătoare cu cea a semnificaţiilor mediului extern şi intern cu care se confruntă subiectul la test.

I. Fundamentul psihanalitic al tehnicilor proiective – Delimitări conceptuale
1.1 Psihanaliza S. Freud.
1.2 Psihologia analitică C. G. Jung
1.3 Psihologia destinului L. Szondi

II. Situaţia de examinare proiectivă
1.           Schema de examinare proiectivă: Psiholog – Subiect – Test

III. Testul proiectiv: „analogon al situaţiei de viaţă”
1.           Consemnul testelor proiective. Stimulul (materialul de test)
2.           Răspunsul (tentativa de adaptare, de reducere a entropiei)

IV. Investigarea proiectivă a personalităţii (I)
  1. Proiecţia asociativă: Jung, Rotter, Freud
  2. Proiecţia reactivă: Rosenzweig – PF (Picture Frustration).
  3. Proiecţia interetativă: TAT, CAT.
  4. Prezentare de cazuri. Tipuri reactive la situaţia de stress.


Partea a II-a
              Acest segment de curs cuprinde aspectele de investigare proiectivă a personalitatii cu ajutorul Luscher Color Test şi Szondi Test. Se vor avea in vedere aspectele de familiarizare a cursanţilor cu referire la limbajul specific, modalităţile de aplicare, interpretare şi corelare a rezultatelor celor două tehnici şi variante ale lor.
              Cazurile clinice vor face referinţă atât la aspectele de incadrare nosografică DSM/ICD cât şi la psihodiagnosticul/prognosticul proiectiv al pulsiunilor şi motivaţiei inconştiente in viziune szondiană.
              La finalul examenului proiectiv, in concordanţă cu metodologia de evaluare şi psihodiagnosticare clinică efectuată (teste/sarcini/probe şi/sau interviuri) se vor stabili şi trasa linii directoare, ca  recomandări asociate obiectivului psihodiagnosticului şi evaluarii, in cadrul procesului psihoterapeutic.


V. Investigarea proiectivă a personalităţii (II)
  1. Electivitate cromatică: Lucher Color Test.
-          Tehnica. Caz clinic. Interpretare profil functional.

VI. Investigarea proiectivă a personalităţii (III)
1.           Szondi test – genotest
     1.1 Specificul metodologiei proiective
1.1.1 Proiecţia primară.
1.1.2 Proiecţia secundară. Inflaţia. Negaţia. Introiecţia.
2.      Semnificaţiile comportamentale ale factorilor şi reacţiilor pulsionale.
3.      Sindroamele pulsionale normale şi patologice
4.      Mecanismele defensive ale Eului in psihanaliză şi psihologia destin-analitica.

VIII. Investigarea proiectivă a personalităţii (IV).
  1. Metode de interpretare a profilelor pulsionale:
a)      Metoda “mozaicului”.
b)      Metoda interpretării dialectice: intra şi inter factorial, periferie–centru, destine complementare ale pulsiunilor.
c)      Profile pulsionale: de prim plan, arier-plan, experimental complementar, de concordanţă, sumativ
2.      Existenţe extreme (pericole pulsionale). Existenţe de salvare (adaptative).
3.      Sindromatica pulsională in normal şi patologic.

IX. Elaborarea concluziilor examenului psihologic.
1.  Caracterizarea psihodiagnostică a statutelor fundamentale.
2.  Exemple privind diversele ipostaze psihosociale ale subiectului.
3.  Incadrare destinologic-nosografică DSM/ICD.

X. Indicaţii pentru psihoterapie.






Adresabilitate:
Cursul se adresează in principal psihologilor, psihiatrilor, psihoterapeuţilor care deţin sau intenţionează să obţină atestatul de liberă practică, dar şi absolvenţilor facultaţilor conexe (asistenţă socială, psihopedagogie, sociologie), medicilor rezidenţi, studenţilor in anii terminali, masteranzilor.

Durata: 18 ore.
Cursul se desfăşoară la nivel de weekend (sâmbată şi duminică) in intervalul  9.00 – 18.00.

Taxa de participare: 400 ron/persoană

Formator/Supervizor: Florin ROVENTA, Preşedinte Asociaţia Szondi din România

Date de contact:  tinaoros@yahoo.com; 0788.523.272; info.szondi@gmail.com;  www.leopoldszondi.ro, 0721.980.860
 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu