Subsemnatul  m-am născut în 1910, septembrie 29, în Vaţa de
 Sus, jud. Hunedoara. Şcoala  primară şi liceul în orăşelul Brad, 
acelaşi judeţ. De pe atunci mi 
             se remarca o  anumită înclinaţie spre singurătate şi spre 
probleme de religie, chiar peste  puterile mele de atunci. Aşa spre 
pildă am o carte a lui Immanuel Kant:
                „Religia în limitele raţiunii” iscălită: „Boca Zian cl. 
IV. lic.”
La  intrarea în cursul superior de liceu am rămas orfan 
de tată, care era cizmar de  meserie şi foarte bun pedagog cu fiul său. 
Ştiu până astăzi că m-a bătut
             odată  pentru ca să nu mai pierd timpul – ceea ce i-am 
făgăduit cu lacrimi şi n-am  uitat până acum, şi de multe ori mi-a 
folosit în viaţă. 
În cursul  liceului mi-au plăcut foarte mult: matematicile,
 fizica, religia, desenul şi  muzica. Terminând liceul şi luând 
bacalaureatul la prima 
             prezentare, înclinam  spre ştiinţele pozitive, dar dacă 
aveam avere sau garantau tutorii pentru mine  intram la aviaţie la 
Cotroceni – ceea ce n-a fost, 
                împiedicându-mă sărăcia.  Drept aceea a biruit 
înclinaţia contemplativă, sau speculativă şi în 1929 m-am  înscris la 
Academia Teologică 
            din Sibiu.
În cursul  teologiei mi-am vândut casa părintească spre 
a-mi putea continua studiile. Eram  şi bursier. Mamei nu i-am cerut 
niciun ajutor şi nici nu mă înduram, întrucât  era divorţată de tata iar
 eu eram dat tatii prin sentinţa de divorţ, ca fiind,  pe baza meseriei,
 mai sigur că mă va da la şcoală. În timpul teologiei mi se  lămurea 
frumuseţea chipului vieţuirii călugăreşti şi doream să mă instruiesc,  
pe cât puteam, mai temeinic, cu deosebire în latura mistică a vieţii. Cu
  prilejul acela aveam următoarele note caracteristice: deprindeam pe 
mama cât  mai fără mine şi cât mai fără corespondenţă, ca oarecum să mă 
uite şi să nu-i  vie greu când va afla că m-am călugărit. Apoi, de la 
plecarea din Brad, mi-am  pus o anumită disciplină austeră, care avea 
mai multe amănunte greu de crezut.  Aşa de pildă mi-am propus ca toată 
vremea teologiei să nu fac nici o cunoştinţă  cu fete. Ceea ce n-am 
reuşit, întrucât tocmai în anul acela 1929 Ministerul  îngăduie şi 
fetelor să studieze teologia, şi m-am pomenit cu câteva colege. Dar  
cunoştinţe în oraş am izbutit să n-am. Asta am reuşit toată vremea 
teologiei,  deşi făceam parte şi din „Reuniunea de muzică Gh. Dima” din 
Sibiu, de sub  dirijorul N. Oancea, şi care era mixtă. Aveam problema 
voinţei în stăpânirea  simţurilor. Mai mult chiar, mă preocupa, studiind
 mistica comparată a  diferitelor religii superioare, ca să văd prin 
proprie experienţă, cât se  întinde sfera voinţei în domeniul vieţii 
sufleteşti şi biologice. Mă interesa  să văd dacă e adevărat ce afirmă 
cărţile asupra actelor reflexe, şi asupra  instinctelor, că anume sunt 
independente de voinţă şi controlul conştiinţei.  Experienţa mea 
personală însă mi-a dovedit că acţiunea voinţei şi a conştiinţei  se 
poate întinde şi peste instincte şi actele reflexe după o oarecare  
variabilă. Mă ajutau la aceste adânciri şi studiile ce le făcea pe 
vremea aceea  Mircea Eliade la Ecutta, trimis de Universitatea din 
Bucureşti, pentru studii  orientalistice. Iar parte de studii le tipărea
 în Revista de filosofie din  Bucureşti, şi-mi parveneau pe această 
cale.
Toate  acestea mă interesau să le aflu şi să le probez în 
vederea călugăriei. Mă  abţineam de la „voia în oraş”, ci stam în curtea
 şcolii cu poarta deschisă. Cu  colegii nu ieşeam în oraş decât dacă 
trebuia în interesul şcolii, a vreunui  profesor, sau însoţiţi de 
profesori, cum era cazul cu reuniunea de muzică. N-am  dansat şi n-am 
învăţat lucrul acesta. Îmi dase tata grija asta – şi mai cu  deosebire 
când eram teolog nu-mi puteam închipui să fac aşa ceva.
De viaţa  altora în afara zidurilor teologiei am fost în 
cea mai perfectă indiferenţă şi  necunoştinţă. Toate preocupările mele 
erau şi sunt până astăzi interioare, nu  exterioare. Vorbirea mi-a fost 
urâtă de când mă ştiu. Chiar numele călugăresc  l-am ales pentru că Avva
 Arsenie îşi alesese nevoinţa tăcerii, prin care s-a  desăvârşit 
interior.
Teza de  licenţă în Academia Teologică rezuma strădaniile 
mele spre acea desăvârşire  interioară a omului, şi purta titlul: 
„Încercări asupra vieţii duhovniceşti”.  Terminam teologia prin 1933.
În vacanţă  mă ocupam cu pictura. 
Pictura  mi-a lungit şcoala. Căci aflând Mitropolitul 
Nicolae Bălan că am talentul acesta,  m-a trimis anul următor 1933/34 la
 Academia de Arte frumoase din Bucureşti,  care am terminat-o în cinci 
ani. Profesori principali aveam pe dl. Francisc  Şirato, Costin Petrescu
 şi Fr. Reiner, ultimul de la Facultatea de medicină. La  medicină de 
multe ori nu puteam merge din cauza frământărilor şi grevelor  
studenţeşti, care mă supărau pentru motivul că pierdeam vremea şi 
cunoştinţele  de anatomie şi antropologie cu profesorul meu, care de 
multe ori era pus în  imposibilitatea să-şi ţină cursul. Abia aci m-am 
lovit de mişcările politice  studenţeşti, care mi-au produs o impresie 
neplăcută. În mişcări studenţeşti  n-am intrat nici de fapt, nici de 
drept, întrucât Academia de Arte frumoase nu  era considerată în cadrul 
Universităţii, ci ca o şcoală aparte. Deci pe noi de  la Bellearte ne 
tratau ca fiind înafară de studenţii ce să se poată înscrie în  centrul 
studenţesc Bucureşti. Am fost complet în afară de orice mişcare  
studenţească sau înscriere în vreo mişcare politică.
Vremea în  Bucureşti
Am  petrecut-o nelipsind de la şcoală niciodată. Bolnav 
încă n-am fost, ca să  lipsesc pe pricina asta. Lucram la atelier foarte
 mult. Primăvara mergeam de la  5 dimineaţa şi mă întorceam la 
internatul Radu Vodă unde locuiam, seara la  cină. Trei ani am stat la 
internat, ca să fie o garanţie pentru mine că nu mă  ocup cu nici o 
pierdere de vreme. Pe-acolo mai veneau şi studenţi legionari  care ne 
chemau cu ei. Nu m-am dus niciodată. Şcoala mă absorbea total şi  
n-aveam vreme de pierdut. (Bătaia din copilărie pentru a nu pierde 
vremea mă  urmărea ca un înger păzitor.)
Studiam  foarte mult. Timpul ce-mi mai rămânea liber acasă
 îl foloseam citind şi  discutând teologie cu încă un coleg de-al meu 
care studia Conservatorul. Aşa  s-a întâmplat că odată, plăcându-mi 
foarte mult scrierea mistică a sfântului  Ioan Scărarul, am tradus-o în 
româneşte, în vreme de 5 luni. M-a ajutat foarte  mult la încheierea 
convingerii mele de-a intra în călugărie.
În vremea  aceea, mişcarea legionară era în toi şi se 
discuta de ea în toate părţile. Eu  ca un independent de politic, nu 
mi-am găsit înclinaţie către mişcare. Apoi s-a  întâmplat că nici nu m-a
 mai chemat nimeni. Singura mea participare a fost  asta: când se 
întorceau din Spania, morţi, Moţa şi Marin, am ieşit cu colegi  
întâmplători prin curte până la trotuarul străzii „Calea Griviţei”, pe 
care  trecea convoiul de la Gara de Nord spre Calea Victoriei. Căci 
Academia noastră  era pe Calea Griviţei. Deci am privit o parte din 
convoi şi pe cei doi morţi.  Atâta tot.
Colegi la  şcoală am avut de toate soiurile şi neamurile. 
Aveam, la alţi profesori, pe  unul Vulpescu; ăsta era comunist, purta 
cravată roşie, însă discuţii n-am avut  împreună niciodată. Aveam coleg 
de clasă pe un evreu Iţhoc Steinberg – eram  prieteni. Îi spuneam 
câteodată: Măi Steinberg, tu eşti evreu şi eu creştin,  deci ar fi să 
fim unul împotriva altuia. Eu însă am să fiu mai bun ca tine şi  tu n-ai
 să te poţi supăra pe mine, dacă în felul acesta te voi concura în  
viaţă.
Mai pe  urmă, când am citit Biblia, am văzut că ultima misiune mondială e a evreilor,  eventual a unei idei a evreilor.
Am  terminat Belleartele cu bine, am făcut anul de 
practică, ce însă a fost mai  scurt; am plecat, trimis de Mitropolitul 
Nicolae Bălan, în Sfântul Munte, ca să  deprind călugăria de acolo. La 
plecare erau cele mai aspre cercetări ca nimeni  din cei ce-au fost 
legionari vreodată să nu poată ieşi din ţară. Eu, neavând  absolut nimic
 la activ, am obţinut paşaport de călătorie: în Europa „sans  Russie”, 
de la Prefectura poliţiei din Sibiu.
Iar  întrucât eram diacon, am obţinut şi încuviinţările 
speciale de la cele trei  Patriarhii: a României, a Constantinopolului 
şi a Atenei, precum şi a celor  două guverne: român şi grec, precum că 
n-am nimic suspect la activ, ci simpla  chemare către desăvârşirea 
interioară prin meşteşugul călugăriei.
M-am  întors în ţară la 8 iunie 1938. Ţin minte data pe 
aceea, că intrând în ţară  prin Moraviţa am văzut drapelele româneşti, 
de acel 8 Iunie de odată.
De la data  aceasta, până la Paştile anului viitor când am
 intrat în călugărie, mi-am  adunat unelte de pictură, materiale, am mai
 învăţat la Chişinău cu nişte  meşteri ruşi poleitura cu aur „cicanca”, 
şi alte lucruri trebuitoare unui  atelier de pictură.
În Vinerea  Izvorului după Paştile anului 1939, am fost tuns în călugărie primind numele  Arsenie. 
Un an m-am  ocupat cu gospodăria, eram primul şi singurul 
călugăr la Mănăstirea Brâncoveanu  – Sâmbăta de Sus jud. Făgăraş. De 
pictură nu-mi mai rămânea vreme. Al doilea an  la fel. Până când m-am 
luat de grijă că am învăţat pictura degeaba. Se întâmplă  în vremea asta
 că ne veneau oameni cu durerile lor şi evlavie la Mănăstire şi  
călugări. Mai intrase în călugărie Părintele Serafim Popescu. L-am rugat
 pe el  să primească preoţia – eu simţindu-mă nevrednic. A primit-o. Aşa
 au început  slujbele la Mănăstire după puteri. 
Într-o  iarnă, probabil prin 1941, ne trezim cu o avalanşă
 de oameni de toate vârstele  şi treptele, năpădindu-mă să stau de vorbă
 cu ei despre necazurile lor. Aci  m-am trezit să fac duhovnicie cu 
oamenii, deşi nu eram preot. Ştiam că tot ce  păţesc oamenii, li se 
trage de pe urma greşelilor sau păcatelor. Aşa m-am văzut  silit să 
primesc preoţia şi misiunea majoră a propovăduirii lui  Hristos-Dumnezeu
 adevărat şi Om adevărat, precum şi a sfinţirii omului, ca să  aibă 
pacea lui Dumnezeu în sine, absolut în orice împrejurări s-ar afla în  
viaţă. I-am învăţat să fie curaţi faţă de oameni şi faţă de Dumnezeu; să
 dea  Cezarului ce e al Cezarului (ascultare cetăţenească, dajdie etc.) 
şi lui  Dumnezeu ce e al lui Dumnezeu (cuget curat, suflet purificat şi 
trup curăţit de  patimi). 
Despre  această învăţătură, martori îmi sunt toţi cei 
ce-au ascultat poveţele cele după  Dumnezeu pe care li le-am dat: 
iubirea de Dumnezeu, iubirea de toţi oamenii,  fără deosebire, şi viaţa 
curată, care fac cu putinţă reîntoarcerea noastră, a  împlinitorilor, 
iarăşi în Împărăţia de obârşie, de unde ne-a trimis Dumnezeu  spre 
scurtă cercare a cuminţeniei şi a iubirii noastre, pe pământ, în stadia 
şi  arena vieţii. 
Asta îmi  este toată misiunea şi rostul pe pământ, pentru 
care m-a înzestrat cu daruri –  deşi eu sunt nevrednic. Pentru asta sunt
 solicitat în toate părţile, ca să  propovăduiesc iubirea lui Dumnezeu 
şi sfinţirea oamenilor prin iubire. 
De alte  gânduri şi rosturi sunt străin.
Ieromonahul Arsenie. – R. Vâlcii.  17 iulie 1945
”Dragostea lui Dumnezeu faţă de cel mai mare păcătos este mai mare decât dragostea celui mai mare sfânt faţă de Dumnezeu.” – Pr. Arsenie Boca
Articol preluat de la adresa:
http://www.arsenieboca.ro/autobio/autobio.html

 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu