joi, 15 august 2019

Răspunsul la întrebarea „Cum este viața în Germania?” Și alte descoperiri - un raport al voluntarului Xenia Bolschakow

În cadrul Liceului Teoretic German „Friedrich Schiller" Oradea, de la jumătatea lunii martie, se poate observa o nouă față: eu, voluntara Xenia Bolschakow, susțin profesorii locali timp de jumătate de an în cadrul ,,extinderii culturale".

În fiecare an, nenumărați tineri cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani sprijină în întreaga lume educația, cultura și natura cu Serviciul Internațional de Voluntariat al Comisiei Germane pentru UNESCO, finanțat de Biroul Federal de Externe. Domeniile de aplicare sunt la fel de diverse ca și țările în care funcționează, oferindu-ne ocazia de a învăța unii de la alții. Fie că suntem asistenți în lecții de germană în Georgia sau la institutul Goethe din Bolivia. 
 
Începutul serviciului de voluntariat constă într-un seminar de pregătire de 10 zile lângă Berlin, unde am avut ocazia să-i cunosc și pe ceilalți patru voluntari care lucrează împreună cu mine la școlile germane din România în următoarele șase sau douăsprezece luni. Motivația noastră: nu numai să învățăm din cultura și limba română, ci și medierea autentică a Germaniei și a limbii noastre materne la locurile noastre de muncă. O sarcină care, la început, părea foarte abstractă și intimidantă, dar care în cursul ultimelor săptămâni s-a rezumat la un singur lucru: schimb reciproc.
 
Nu înlocuiesc nici un profesor la Liceul Friedrich Schiller, unde limba germană este predată ca limbă maternă, nu asta presupune voluntariatul de extindere culturală. Desigur, eu servesc drept voluntar ca persoană de contact pentru orice întrebări care apar cu privire la limba germană. Dar mai presus de toate, sunt interlocutor. Fie cu cadrele didactice într-o pauză, fie cu elevii de la școala primară explicând o lucrare de arte vizuale și abilități practice, deosebit de dificilă sau cu elevii de gimnaziu și de liceu pe drumul de întoarcere de la Olimpiada de limba maternă germană - este vorba despre acest schimb, din care elevii și profesorii beneficiază.
 
În acest dialog, elevii învață că și eu, ca vorbitor nativ, fac greșeli în limba germană și uneori trebuie să mă opresc să mă gândesc cum să construim o anumită propoziție într-un mod corect din punct de vedere gramatical. Punându-mi întrebări despre viața din Germania și auzind că răspunsul meu are mai multe similitudini cu viața de zi cu zi din România decât cred ei, aceștia pot adăuga o nouă perspectivă asupra imaginii lor despre Germania. În mod similar, învăț de la colegii și elevii din România și de fiecare dată sunt atinsă de căldura și ospitalitatea pe care am primit-o aici în comunitatea școlară. Cu atât mai mult aștept cu nerăbdare săptămânile rămase în Oradea, pentru că există încă câteva proiecte interesante în lucru cu elevii.
 
Desigur, desenez doar o imagine subiectivă a patriei mele, dar nu sunt aici ca un reprezentant al unei întregi populații, ci ca o personalitate separată. De aceea, sper ca în anii următori mulți voluntari entuziaști să continue această sarcină plină de beneficii la Liceul Teoretic German ,,Friedrich Schiller" din Oradea.







Sursa: https://www.ovidan.ro/?p=articles.details.18035

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu