Actul
lecturării înseamnă o interacţiune dintre domeniul cognitiv (Ce voi
afla nou?) şi cel afectiv-evaluativ (Ce emoţii, stări îmi trezeşte opera
literară? Ce cred eu despre personaj, despre fapta lui, despre operă în
genere?), dar şi o relaţie de complementaritate dintre explicare,
comprehensiune şi interpretare. Astfel, lectura, ca discurs didactic,
impune nu numai cunoaşterea de către profesor a celor trei niveluri ale
ei - lectură explicativă, comprehensivă, interpretativă, dar şi a
proceselor, caracteristicilor acestora, a tipurilor de sarcini care pot
fi pe măsura puterilor elevilor la o etapă ori alta.
Stimularea
lecturii şi dezvoltarea competenţelor de lectură sunt componente ale
finalităţilor educaţionale, în general şi competenţe cheie în orele de
literatură română, în special, fapt pentru care profesorul caută şi
elaborează permanent noi strategii didactice pentru atingerea lor.
Omul
contemporan se raportează la un timp cultural amplu, complex, care
multiplică prodigios oglinzile înţelegerii. Cuprinderea realului nu se
mai poate realiza decât prin replieri referenţiale care ajută la
extinderea cunoaşterii.
„A
citi înseamnă a învăţa - afirma Nicolae Manoelscu - e o formă de
experienţă sau, mai bine zis, un multiplicator pentru experienţele
noastre, căci dacă ne-am mărgini la ceea ce putem trăi sau vedea în
jurul nostru într-o viaţă de om, am fi săraci. Cred, din contră, că
cititul furnizează vieţii o enormă cutie de rezonanţă, în care
întâmplările trăite de noi se confruntă cu cele trăite sau imaginate de
alţii şi în care, prin comparaţie, semnificaţiile le sporesc
considerabil".
Călătoria
dinspre realitate spre spaţiul ficţional are nevoie deseori de
parcurgerea unui traseu iniţiatic, de existenţa unui mistagog care să
descurce hăţişurile labirintului, sau dacă nu, cel puţin de un ghid care
să îndrume spre căile ce conduc la triada scriitor - operă - cititor.
Asociaţia
pentru Educaţie şi Formare „TopFormalis" din Oradea şi Casa Corpului
Didactic Bihor au organizat în data de 27.05.2017, cursul cu tema
„Specificul lecturii artistice în actul didactic".
Locul de desfăşurare a fost Sala de sport a Liceului Teoretic German „Friedrich Schiller" din Oradea.
Acesta
s-a adresat tuturor cadrelor didactice şi studenţilor interesaţi să îşi
dezvolte abilităţile dramatice, de comunicare, autocunoaştere, lectura
unui text utilizând resurse para-verbale, mişcare scenică etc. Partea
practică a fost incitantă, mulți dintre cei de față dorind să se implice
atunci când au fost solicitați.
Formatorii
au fost: actorii Nora Tiu-Chiriac și Marius Aron de la Compania de
Teatru Independent „Comoara cu poveşti" din Oradea.
După absolvire, participanţii au primit o Adeverinţă de participare, însumând 20 de ore de formare.
A fost încă un eveniment marca TopFormalis.
Alin Crețu
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cursul „Specificul lecturii artistice în actul didactic”.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu