marți, 24 noiembrie 2020

Proiectul „EMMA”, EMotional & Mental Awareness (în cadrul Asociației Studenților Mediciniști, Oradea) - Invitat special Psiholog Drd. Alin CREȚU - Psihoterapeut Cognitiv - Comportamental


 

 

 

 

 

 

 

 

Detalii

Marţi, 24 noiembrie 2020 la 19:00 UTC+02 - 21:30 UTC+02
Public · Organizat de Teo Gtsu
Eveniment online
 
🦊Va invitam sa participati la Proiectul "EMMA" > EMotional & Mental Awareness (bazat pe indrumarea pihica si emoționala a studenților si tinerilor pe timpul facultatii, pe fondul pandemiei), in cadrul Asociatiei Studentilor Medicinisti Oradea, MARTI, 24 noiembrie de la ora 19:00.
🦊Evenimentul se va desfasura sub forma unui WEBINAR pe platforma ZOOM. Il vom avea ca invitat special pe Psihologul Alin Cretu care va discuta despre afectiunea psiho-emotionale pe timpul pandemiei. O sa fie o sesiune de Q&A live si QUIZ cu premii❣🦊
🚩ACCESUL LA WEBINAR ESTE CONDIȚIONAT DE FORMULARUL DE MAI JOS. Pe baza datelor furnizate vom forma un grup cu participanții în care vom distribui link-ul webinarului.
🚩Datele furnizate sunt folosite strict în scopul acestui proiect. Limita de locuri: 100.
🏁TERMEN: MARTI, 24 NOIEMBRIE, ORA 17:00. Durata: 3 h

Sursa: https://www.facebook.com/events/652545662080841/

miercuri, 9 septembrie 2020

În 9 și 10 septembrie, restricții de circulație în Oradea, din cauza Turului ciclist al României

În zilele de 9 și 10 septembrie 2020, pe anumite străzi din Oradea se va desfășura competiția de ciclism „Turul României" - ediția 53, organizată de Federația Română de Ciclism.

Cu această ocazie, la solicitarea Federației, Comisia de circulație din cadrul Primăriei Oradea a aprobat traseul competiției pentru cele două zile.
 
În data de 9 septembrie, se va restricționa circulația autovehiculelor pe tronsonul: magazinul Era Shopping - intersecția DN 79 cu drumul județean 797 - str. Calea Aradului intersecția cu str. H. Ibsen - intersecția str. Lucian Blaga cu str. Traian Blajovici - bdul Decebal - intersecția bdul Decebal str. Iuliu Maniu - cu sosire în Piața Unirii.
 
Pentru data de 10 septembrie, traseul competiției este următorul: Parcarea magazinului Auchan, str. Traian Blajovici, str. Făgărașului, str. Armatei Române, str. Universității, str. Ceyrat, str. Thurzo Sandor, pasaj Nojoridului cu cele două sensuri giratorii (stânga și dreapta), str. Nojoridului și str. Ogorului (Centura Oradea) și în continuare pe DN 1 spre Aleșd.
 
Circulaţia va fi restricţionată pe tronsoanele amintite astfel: miercuri, 9 septembrie, între orele 16.15-16.45, iar joi, 10 septembrie, între orele 11.45-12.00.
 
Organizatorii evenimentului roagă cetățenii ca în perioada menționată să nu parcheze autoturismele pe aceste tronsoane pentru a ușura desfășurarea competiției.
 
Primăria Oradea cere scuze pentru deranj și vă mulțumește pentru înțelegere. (B.P.)

Sursa: https://www.ovidan.ro/?p=articles.details.19323

luni, 3 august 2020

Tramvaiul Imperio, prima cursă (gratuită) la Oradea

Sâmbătă, 1 august


Tramvaiul Imperio, prima cursă (gratuită) la Oradea

Sâmbătă, 1 august 2020, ora 7.30, noul tramvai Imperio pleacă în cursă, având călători la bord.



https://www.ovidan.ro/images/articles/articles_1_19200.jpegCălătorii care au urcat în staţia Nufărul şi-au exprimat, cu voce tare, admiraţia și încântarea de a fi primii orădeni care circulă cu Imperio. Impresiile ,,la cald" au fost acelea de confort, de estetic, de silenţios şi, nu în cele din urmă, de mândrie, fiind un tramvai produs la Arad. Au impresionat, de asemenea, şi informaţiile, atât cele vizuale (harta liniei cu staţiile afişate pe ecranele din interior), cât şi cele acustice (staţia în care urmează să oprească tramvaiul, avertizarea în ce priveşte validarea cardului de călătorie şi a biletelor), destinate călătorilor. Camerele de supraveghere din interior au fost considerate ca fiind un plus în ceea ce priveşte siguranţa pe parcursul călătoriei.
Cu cele patru garnituri Imperio, Oradea are cea mai bună flotă de tramvaie din ţară.
După finalizarea tuturor probelor, cele patru garnituri de tramvai vor circula pe toate liniile din oraş.
Sperăm, şi în egală măsură, ne dorim ca cei care vor călători cu noile tramvaie, dar şi cu autobuzele achiziţionate de curând, să se alăture eforturilor noastre şi să le menţină curate, astfel încât să ne putem bucura de confortul şi de plăcerea de a circula civilizat. Rugăm, în acest sens, călătorii să nu pună bagajele pe scaune, pentru a proteja tapiţeria, astfel încât aceasta să rămână la fel de estetică.
Vă mulţumim că aţi ales OTL şi vă dorim călătorie plăcută!

Carmen Tocuţ,
spec. relaţii publice


https://www.ovidan.ro/images/articles/articles_1_19200.jpeg


https://www.ovidan.ro/images/articles/articles_3_19200.jpegS



https://www.ovidan.ro/images/articles/articles_4_19200.jpeg


ursa: https://www.ovidan.ro/?p=articles.details.19200

joi, 14 mai 2020

39 de ani de la zborul în cosmos al primului român Dumitru PRUNARIU

Azi sărbătorim o zi mare pentru iubitorii spațiului: pe 14 mai 1981, primul cosmonaut român ajungea în spațiu.

Dacă sunteți curioși - sau aveți copii curioși - am adunat pentru voi mai multe date interesante despre Dumitru Prunariu și despre misiunea în spațiu de acum exact 39 de ani.






































Sursa: https://www.facebook.com/Cutiutacupovesti1/posts/2679890682336121

marți, 12 mai 2020

12 mai 113 - inaugurarea Columnei în Forul lui Traian, la Roma



Columna lui Traian, construită de arhitectul Apolodor din Damasc (60-129 d.Hr.), a fost inaugurată la 12 mai 113 d.Hr. în Forul lui Traian, la Roma, situată fiind în spatele clădirii Basilica Ulpia, între cele două biblioteci, una pentru lucrările de limbă greacă şi cealaltă pentru cele latine. Columna a fost sculptată în marmură de Carrara şi înălţată pe un piedestal decorat la colţuri cu vulturi purtând festoni. Pe suprafeţele postamentului apar arme dace în basorelief, în timp ce o coroană de lauri serveşte drept tor (mulură rotundă, cu profilul convex, situată la baza sau la capitelul unei coloane – n.r.). Acest monument este singurul bine păstrat în Forul lui Traian, în mijlocul unui câmp de ruine. 

Columna nu este doar o cronică figurată pentru imortalizarea războaielor daco-romane (101-102 şi 105-106 d.Hr.); ea a devenit, de asemenea, şi mormântul împăratului, aici fiind depusă cenuşa lui Traian, în anul 117, într-o urnă de aur care era amplasată într-o încăpere sepulcrală special amenajată în vestibul. Un al treilea motiv al ridicării monumentului e amintit în inscripţia – laconică, puţin deteriorată din pricina trecerii timpului, dar încă vizibilă – de deasupra intrării în interiorul Columnei: acela de a arăta cât de înalt era muntele care a fost săpat pentru a fi ridicate Forumul şi Columna.

124 de episoade din războaiele daco-romane şi peste 2.500 de personaje

Acest text lapidar şi modest se află, în mod evident, în contradicţie în raport cu măreţia şi splendoarea Columnei. Înălţimea totală a Columnei lui Traian, fără statuie, este de 39,83 m. Baza Columnei, fusul şi capitelul au împreună 29,78 m, adică aproximativ 100 picioare romane [1]. Lărgimea frizei la bază este de 0,89 m, iar sus, de 1,25 m; înălţimea unui personaj este jos de 0,60 m, iar în partea de sus de 0,90 m. Diferenţa între sus şi jos este destinată pentru a compensa efectele de perspectivă. Banda sculptată prezintă o lungime de 200 m, iar relieful este sculptat pe 404 de dale suport de marmură, făcând parte din structura Columnei. Sunt reprezentate, în total, 124 episoade din războaiele purtate de romani împotriva dacilor şi mai mult de 2.500 de personaje.

La nivelul soclului se pătrunde în interiorul Columnei printr-o uşă metalică ce dă într-un vestibul, de unde se poate urca, pe o scară interioară în spirală, spre vârful monumentului. Acolo se afla statuia împăratului Traian, dispărută în timp, şi care, în anul 1598, a fost înlocuită cu statuia de bronz a Sfântului Petru. Această scară este luminată cu ajutorul a 43 de mici deschideri rectangulare ce străpung destul de discret, din loc în loc, grosimea peretelui de marmură a Columnei.

Inscripţia de pe Columnă

Senatus populusque Romanus Imp(eratori) Caesari divi Nervae f(ilio) Nervae Traiano Aug(usto) Germ(anico) Dacico ponti(ici) maximo trib(unicia) pot(estate) XVII imp(eratori) VI co(n)s(uli) VI p(atri) p(atriae) ad declarandum quantae altitudinis mons et locus tantis operibus sit egestus.
Senatul şi poporul roman Împăratului Caesar, fiul divinului Nerva, Nerva Traian Augustul, germanicul, dacicul, mare pontif, învestit pentru a XVII-a oară cu puterea de tribun, aclamat de şase ori imperator, consul pentru a VI-a oară, părinte al patriei, pentru a se arăta cât de înalt era muntele şi locul săpat cu eforturi atât de mari.
Monumentul, între adevăr istoric şi propagandă

Columna lui Traian reprezintă cea mai mare sculptură în relief din toată Antichitatea. Din punct de vedere estetic, aceasta este înainte de toate o creaţie originală a artei romane în perioada ei de maximă maturitate de la începutul secolului II d.Hr., datorită unităţii sale compoziţionale, omogenităţii basoreliefurilor şi prin realismul personajelor reprezentate. Valoarea sa în calitate de sursă istorică este inestimabilă, având în vedere faptul că scrierile lui Traian despre războaielor dacice sunt astăzi pierdute. De asemenea, basoreliefurile Columnei prezintă o bogată sursă de informaţii şi pentru că oferă detalii despre îmbrăcăminte, armament, fortificaţii, harnaşament, tactici de război, atât pentru romani, cât şi pentru daci, dar şi pentru că înfăţişează atâţia oameni care a trăit (şi luptat) acum mai bine de 1.900 de ani.

Numeroşi specialişti consideră că reliefurile reprezintă o cronică destul de exactă a războaielor daco-romane, iar diferitele detalii ne ajută să cunoaştem mai bine aceste evenimente. Alţii, dimpotrivă, consideră Columna doar o reprezentare artistică, de sinteză, cu inevitabile exagerări şi deformări a evenimentelor descrise. Aceşti istorici privesc basoreliefurile cu neîncredere, întrebându-se unde e limita dintre adevărul istoric şi convenţia artistică. La toate aceste opinii asupra problemei valorii documentare istorice a Columnei lui Traian, ar trebui adăugat caracterul oficial, de curte, al artiştilor anonimi romani care au realizat monumentul.

În fond, Columna îndeplinea şi rolul de act politic, de propagandă pentru Imperiul Roman şi pentru împăratul Traian. Acest fapt nu permitea artiştilor de a urma în mod exclusiv propriile inspiraţii şi iniţiative, în sens artistic creativ – prin urmare, desenatorii şi sculptorii nu aveau voie să se îndepărteze prea mult de textul lui Traian. Se admite din ce în ce mai mult printre specialişti ideea că e foarte probabil ca Traian să fi adus cu el în Dacia, în timpul războaielor împotriva dacilor, desenatori, pictori şi sculptori, pentru a eterniza în acest fel diferitele aspecte şi momente ale războiului şi pentru imortalizarea împăratului însuşi.


Trăsăturile fiecărui chip, transpuse minuţios în piatră

Din punct de vedere al compoziţiei, Columna pune în evidenţă stilul sculpturii romane al perioadei lui Traian, considerat a fi apogeul stilului clasic roman. Se observă, în primul rând, marea calitate sculpturală şi iconografică ce caracterizează aceste reprezentări. Figurile dacilor, dar şi ale soldaţilor romani, pot fi considerate adevărate portrete, în sensul de reprezentare care prezintă afinităţi evidente cu modelul sculptat.

De asemenea, fizionomia lor aparte, naturală şi demnă, caracterizează aceste reprezentări. Studiată cu atenţie toată această bogată şi diversă iconografie a dacilor, reprezentată în sculptura romană, atât pe metopele Columnei lui Traian, precum şi în arta statuară, se observă mai multe detalii importante: trăsăturile figurilor au fost realizate cu un mare profesionalism artistic, fiecare personaj a fost redat individualizat după un model real. Se poate afirma chiar că toate trăsăturile care caracterizează fiecare chip au fost transpuse în mod minuţios în piatră. Perioada a domniei lui Traian (98-117 d.Hr.) a marcat, de fapt, o etapă foarte importantă în arta sculpturală romană: marea calitate artistică şi iconografică a portretului.

Forul lui Traian a rămas intact până în secolul al IV-lea

Din complexul arhitectural pe care îl reprezenta odinioară Forul lui Traian, singurul monument rămas intact este Columna. Dacă ne întoarcem în timp, cu ajutorul documentelor, observăm că admiraţia pentru Forul lui Traian s-a păstrat până în Antichitatea târzie. Istoricul Ammianus Marcellinus [2] relatează cum împăratul Flavius Iulius Constantius, cu reşedinţa în noua capitală de la Constantinopol, vizitând Roma în anul 357 d.Hr., a rămas uimit de complexul construcţiilor Forului lui Traian şi de statuia ecvestră a împăratului, situată în mijlocul acestei construcţii. Complexul monumental a rămas intact până în secolul al IV-lea, ca pe urmă, de-a lungul veacurilor, să cadă treptat în ruine. Degradarea s-a accentuat şi din cauza unor cutremure de pământ devastatoare care au zdruncinat Italia, în diferite perioade, cauzând importante distrugeri în Forul lui Traian. Totuşi, Columna, din fericire, a rămas în picioare.

La începutul secolului al XI-lea, o mică biserică, San Niccolò de Columna, a fost amenajată în spaţiul bazei Columnei lui Traian. Azi este încă vizibilă urma săpată, sub formă de acoperiş, deasupra intrării, ocazie cu care s-a distrus o parte din inscripţia antică a Columnei. Se presupune că lăcaşul de cult ar fi existat încă din secolele VIII-IX. Biserica a fost demolată probabil cu ocazia vizitei făcută la Roma a împăratului Carol Quintul, în anul 1546. Tot în cursul secolului al XVI-lea au fost demolate o serie de clădiri private din jurul Columnei, iar soclul a fost degajat de depunerile cu care era acoperit.

Napoleon Bonaparte a vrut să mute Columna la Paris, în Place Vendôme

În cursul Evului Mediu, distrugerea Forului lui Traian s-a accentuat din cauza faptului că o mare parte din preţioasele marmuri colorate au fost luate pentru a fi reutilizate la diferite construcţii şi în sculptura epocii. Columna lui Traian a fost salvată de un decret dat de Senatul roman, la 27 martie 1162, care pedepsea cu moartea pe oricine ar deteriora sau distruge acest monument lăsat de Roma imperială noului oraş sfânt. Această solicitudine a fost menţinută doar pentru Columna lui Traian, dar, din păcate, nu era prevăzută şi pentru alte zone ale Forului lui Traian, care au continuat să fie exploatate din ce în ce mai mult, mai ales în secolul al XVI-lea, pentru construcţia noilor biserici.

În perioada de apogeu a carierei militare şi politice a lui Napoleon Bonaparte, Columna lui Traian a fost pe punctul să fie demontată şi transportată la Paris pentru a fi înălţată în frumoasa Place Vendôme. Dar consilieri apropiaţi ai lui Napoleon l-au convins să abandoneze acest proiect, considerat prea costisitor. Astfel, pentru construcţia viitoarei Colonne Vendôme (în 1810) au fost comandate în străinătate materialele necesare pentru ridicarea ei la Paris. Iar Columna Traiană a rămas în continuare la Roma, pe locul ei iniţial.

Columna lui Traian, sursă de inspiraţie pentru numeroase alte monumente din întreaga lume

Influenţa Columnei lui Traian, atât din punct de vedere al realizării ei tehnice, cât şi artistice, a fost considerabilă, monumentul servind drept model pentru realizarea altor columne comemorative, încă din Antichitate până în zilele noastre. Probabil una dintre cele mai importante columne ridicate după modelul celei traiane este Columna împăratului Marcus Aurelius (161-180 d.Hr.) – monument din marmură de Carrara, ridicat la Roma în anul 193 d.Hr.; Columna lui Marcus Aurelius se află astăzi în Piaţa Colonna.

Din punct de vedere arhitectural, Columna lui Marcus Aurelius este cópie după Columna lui Traian, având înălţimea de 100 de picioare (cca. 29,601 m). Ea a fost restaurată în secolul al XVI-lea de către arhitectul Domenico Fontana, care, din ordinul Papei Sixtus V (1585-1590), a plasat în vârful ei statuia Sfântului Apostolul Pavel. Ca şi în cazul Columnei lui Traian, în vârful acesteia se afla la început o statuie a lui Marcus Aurelius. Istoricul reliefurilor de pe această columnă reprezintă campaniile militare ale împăratului împotriva coaliţiei popoarelor germanice unite cu cele dacice, la nord de Dunăre, narate în 116 scene şi derulate pe 21 de spirale. Înălţimea piedestalului Columnei măsoară aproximativ 12 m.


Alte monumente inspirate de Columna traiană sunt cele trei columne ridicate de împăraţii romani la Constantinopol: Columna lui Costantin cel Mare (306-337 d.Hr.), în 330 d.Hr.; a lui Theodosius cel Mare (379-395 d.Hr.), în anul 390 d.Hr.; respectiv Columna lui Iustinian I (527-565), realizată între anii 543-545. La Roma, în afară de monumentul ridicat de Marcus Aurelius, a mai fost ridicată o columnă: cea a lui Phocas (Columna Phocatis) în anul 608.

În afara capitalelor imperiale romane, Columna lui Traian a servit drept model pentru monumente precum: Columna Médicis din Paris, 1574; cele două coloane de la biserica Karlskirche din Viena, 1716-1737; Columna lui „Traian” de la Méréville, Essonne (Franţa), ridicată între 1791-1792 de marchizul Jean-Joseph de Laborde (1724-1794) pentru a împodobi parcul romantic al castelului său. De asemenea, monumentul lui Traian a fost folosit ca sursă de inspiraţie pentru Coloana Vendôme (1810), aşezată în Place Vendôme din Paris şi construită din ordinul lui Napoleon pentru comemorarea bătăliei de la Austerlitz; dar şi pentru Coloana ţarului Alexandru din Petrograd (Rusia), realizată între 1830-1834, şi Coloana lui amiralului Nelson din Londra (1840-1843).

Cel mai tânăr monument care a avut drept sursă de inspiraţie Columna lui Traian este Columna Astoria din în Oregon, SUA, realizată în 1926. Aceasta este amplasată pe colina Coxcomb, deasupra oraşului Astoria, şi a fost construită din beton, oferind vizitatorilor, din vârful ei, imagini panoramice spectaculoase. Monumentul are 38 de metri înălţime, incluzând o scară interioară în spirală de 164 de trepte, care duce în vârful columnei. La exterior, fusul coloanei oferă o friza în spirală pictată, cu scene legate de evenimentele care au marcat istoria regiunii.


Coloane inspirate de Columna lui Traian (de la stânga la dreapta): Coloana lui Nelson – Londra, Columna lui Marcus Aurelius - Roma, Columna de porfir roşu a lui Constantin – Istanbul, Coloana Vendôme – Paris, Columna Astoria – Oregon, SUA.

Michelangelo ar fi exclamat în faţa monumentului: „Nu există decât o singură Columnă Traiană!”

Cel mai impresionant monument triumfal construit vreodată, Columna lui Traian este una dintre operele sculptate în piatră (marmură) cele mai complete pe care ne-a lăsat-o Antichitatea, fiind şi sursă prolifică de studiu pentru istorici, arheologi şi artişti din lumea întreagă. Columna Traiană a fost şi este dintotdeauna unul dintre monumentele cele mai cunoscute din Roma. Începând cu secolul al XV-lea, Columna a atras şi atenţia artiştilor. Înaintea lui Bernini, monumentul a fost studiat de Raffaello Sanzio, de Giulio Romano şi de toţi marii maeştrii, fiind o sursă în care toţi artişti au găsit forţa şi măreţia creativă pentru operele lor.

La începutul secolului al XVI-lea, printre primii artişti ai Renaşterii italiene care au studiat Columna a fost pictorul Jacopo da Bologna, care a arătat un mare interes pentru basoreliefurile monumentului. Apoi, acest monument al Antichităţii a exersat din ce în ce mai mult un viu interes, dar şi o importantă influenţă asupra frescelor lui Raffaello Sanzio, vestitele stanze, şi asupra celor aparţinând elevului său, Giulio Romano, de la Vatican. Se ştie că însuşi Michelangelo admirase scenele Columnei Traiane, în faţa cărora ar fi exclamat: „Nu există decât o singură Columnă Traiană!”.

În vremea regelui Ludovic al XIV-lea a fost mulată toată Columna

Ceva mai târziu, în secolul următor, stilul în care au fost sculptate basoreliefurile Columnei lui Traian de către artiştii antici va influenţa şi compoziţiile lui Caravaggio. În anul 1541, regele Franţei, Francisc I, l-a trimis pe pictorul Primaticcio la Roma, cu recomandarea de a face mulaje după cele mai frumoase sculpturi în marmură, precum şi după Columnă. Această muncă titanică a fost începută şi condusă de arhitectul Vignola. El s-a văzut obligat să recunoască că acest proiect era de o prea mare anvergură şi prea costisitor şi s-a mulţumit prin a trimite doar câteva fragmente pentru a satisface curiozitatea regelui. Aduse la Fontainbleau, aceste gipsuri au dispărut fără să lase urme.

În vremea regelui Ludovic al XIV-lea a fost mulată toată Columna – şi Charles Errard, primul director al Academiei Franţei, fondată sub auspiciile lui Jean Baptiste Colbert, a supravegheat operaţiunea, care a durat până în anul 1640. Aceste gipsuri nu au sosit însă toate în Franţa: unele se găsesc la Villa Médicis; altele au fost mult timp păstrate în Depozitul Antichităţilor şi, pe urmă, într-unul dintre departamentele de antichităţi ale Luvrului; o a treia parte se găseşte la Muzeul Universitaţii din Leyde, în Olanda.


Paralel cu aceste lucrări de reproducere, o carte despre Columna lui Traian, imprimată la Roma, va apărea pentru prima oară în anul 1576 (şi va fi reeditată în 1585, 1616). Lucrarea avea 130 de planşe gravate de F. Villamena după desenele (totalitatea frizei) lui Girolamo Muziano (1530-1590), directorul lucrărilor de la Vatican, însoţite de un Commentarium scris de eruditul spaniol Alfonso Chacon (Ciaccone): Historia utriusque belli Dacici a Traiano Caesare gesti, ex simulacris quae in Columna eiusdem Romae visunteur collecta. În anul 1667, gravorul Pietro Santi Bartoli (1635-1700) executa alte gravuri în aramă după Columna lui Traian, care au fost publicate, acompaniate de comentariul lui Chacon, corectat şi completat de Pietro Bellori. Semnalăm, de asemenea, opera lui Rafaello Fabretti, De Columna Traiana Syntagma, Roma, 1683-1690, şi splendidele gravuri, relizate în 1776, de Giovanni Battista Piranesi (1720-1778).


Dimensiunile Columnei lui Traian: 

  • Înălțimea bazei:1,70 m
  • Înălțimea arborelui: 26,92 m
  • Înălțimea blocurilor: 1,521 m
  • Diametrul arborelui: 3,695 m
  • Înălțimea statuii: 1,16 m
  • Înălțimea totală a columnei: 29,78 m
  • Înălțimea scărilor elicoidale: 29,68 m (aproximativ 100 de picioare romane)
  • Sunt reprezentate 124 de episoade şi au fost sculptate 2.500 de personaje
  • Înălțimea piedestalului, inclusiv plinta: 6,16 m

NOTE

1. Aceste dimensiuni ar putea confirma denumirea de Columna centenaria, pe care o purta Columna lui Traian în Antichitate. Un picior roman este o veche unitate de măsură pentru lungime (0,3248 m).
2. Ammianus Marcellinus, Histoire, XVI, 10, 15, text stabilit şi tradus de Édouard Galletier cu colaborarea lui Jacques Fontaine, Paris, 1968, p. 167.
Sursa:https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/inaugurarea-columnei-in-forul-lui-traian-la-roma
 

marți, 28 aprilie 2020

Platforma NEXTLAB.TECH, robo-concurs

NEXTLAB.TECH
_
NOU!!În perioada 13.03.2020-31.03.2020 oferim gratuit lecții online cu asistență umană zilnică prin webinarii live via YouTube. Acces și detalii la robo.nextlab.tech
Elevii spun că avem cel mai "tare" concurs de robotică și programare. Că tehnologia noastra e cea mai "cool".
Profesorii spun că elevii invață transdisciplinar programare, robotică, fizică, matematică, electronică, tehnologie şi multe altele.
Cu ajutorul sponsorului principal naţional Banca Comercială Română, vrem să înscriem 100 000 de elevi la ediţia 2020.
NEXTLAB.TECH este cel mai mare concurs de robotică din România destinat elevilor din clasele II-IX. Are două faze şi trei secţiuni. Înscrierea este gratuită! Aici elevii învață să programeze roboței bazați pe Arduino și să lucreze în Open Roberta, Mixly, Arduino IDE şi C.  În prima fază toţi elevii beneficiază gratuit de un curs de robotică susținut de profesori universitari din domeniul informaticii prin webinarii. Vino la cel mai avansat concurs de robotică pentru elevii din România!  Prima fază e bazată pe roboței virtuali și e 100% online! Faza a doua presupune construirea unor roboţei fizici. Sponsorul principal naţional Banca Comercială Română oferă gratuit 500 de kit-uri de roboţi şi finanţează 200 de sesiuni de roboajutor. Concursul este  înregistrat în calendarul aprobat de Ministerul Educatiei Nationale prin OMEN 5092/30.08.2019, Anexa 5, pozitia 99.
Obiectivul concursului este ca în anul 2020 să atragă 100 000 de elevi care să înveţe să programeze roboți. Elevii din învăţământul profesional şi tehnic beneficiază de o secţiune dedicată.
Se pot înscrie elevi din clasele III-IX de la toate școlile din România. Calificarea din faza I în faza II se face pe baza unui test online. Sponsorii vor acorda gratuit kit-uri elevilor calificați în limita resurselor disponibile. Elevii calificați care nu reușesc să obțină un kit de la sponsori și vor totuși să participe la finală pot achiziționa un kit.
Educația este transdisciplinară. Sunt bineveniți profesorii de informatică, matematică, fizică, tehnologie, învăţătorii și oricare alții.

Organizatori

  • Asociația “Clubul Informaticii Economice-CyberKnowledgeClub(CKC)” fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE, București , inițiator concurs;
  • Banca Comercială Română, sponsor principal național;
  • Nextlab.tech platformă inovativă pentru gestionarea hackathoanelor și concursurilor de robotică precum și a activităților de învățare adaptivă și evaluare inteligentă;

Calendar

  • Oct-Dec 2019, activități pregătitoare
  • 10 Feb 2020 – 30 martie 2020, preînscrierea profesorilor și a școlilor, activităti de pregătire a voluntarilor
  • 10 Martie 2020, lansare concurs și deschiderea platformei online.
  • 30 April 2020, data limită a susținerii testului online pentru elevii care doresc kit-uri gratuite de la sponsori
  • Mai-Octombrie 2020, desfășurarea activităților de roboajutor în sediile din teritoriu ale BCR sau în școli și a robo-hackathoanelor locale
  • 21-22 Noiembrie 2020 finala concursului în cadrul complexului Romexpo, București
Program webinarii:   17 Martie, 24 Martie, 31 Martie si 7 Aprilie 2020 orele 10.30 la prin webstreaming.

Cine poate participa și ce hardware este necesar

Concursul de robotică Nextlab.tech este deschis tuturor elevilor din clasele III-IX de la toate școlile din România. Participarea este gratuită.
Se recomandă ca elevii să fie grupați în echipe de 2 persoane. Echipele pot fi formate și din copii de vârstă diferită(spre ex. un copil de clasa a V-a cu un copil de clasa a III-a). Echipele sunt coordonate de profesori. Un profesor poate coordona mai multe echipe.
În faza I, vom folosi roboței virtuali din Open Roberta Lab care funcționează în interfața web a unui browser, motiv pentru care se poate folosi orice computer produs în ultimii 8-10 ani. În faza II, organizatorii vor furniza gratuit hardware-ul necesar(kiturile Arduino) unui număr de echipe calificate(detalii mai jos).  Pentru a programa roboteii vom folosi Mixly si Arduino IDE.
Se recomandă ca pentru urmărirea webinariilor copiii să aibă la dispoziție o tabletă/telefon cu conexiune separată de date.

Cum se desfășoară

Înainte de începerea efectivă a concursului, profesorii interesați sunt rugați să anunțe intenția de a participa împreună cu elevii lor completând acest formular. Ulterior vor fi trimise informații suplimentare pe baza cărora se vor crea conturi gratuite pentru copii. Este recomandat ca elevii sa lucreze sub coodonarea profesorilor insa se poate lucra si sub coordonarea altor persoane.

Faza 1
=====
Elevii înscriși vor parcurge un flux gratuit de programare Open Roberta Lab disponibil online pe platforma robo.nextlab.tech. Cursul are 4 întâlniri săptămânale care se vor desfășura  sub supravegherea profesorilor participanți. Întâlnirile se vor organiza sub forma unor cercuri de robotică în cadrul școlilor de la care provin profesorii. Conținutul educațional va fi livrat prin platforma robo.nextlab.tech și prin webstreaming.  Difuzarea webinariilor se va face în anumite zile(indicate mai sus) însă nu e obligatorie urmărirea lor în acele momente. După difuzare, webinariile rămân inregistrate si pot fi urmărite la orice oră de la școală sau de acasă.

La sfârșitul fazei 1 a cursului elevii vor susține un test online individual. Orice elev care obtine cel putin 70 de luncte la test(din 100) se califica in faza 2. Testul se poate da de mai multe ori. Pe baza testului online si a unor criterii sociale organizatorii vor selecta cinci sute elevi care vor primi kit-uri de roboței fizici bazați pe Arduino(MIRO si TECHNICUS) oferiti de sponsorul principal national Banca Comerciala Romana. Alti eventuali sponsori vor mai oferi kit-uri suplimentare. Fiecare sponsor poate stabili criterii suplimentare de acordare a kit-urilor. Elevii care nu primesc un kit de la sponsori pot achizitiona unul din resurse proprii de la shop.nextlab.tech.
Faza 2
=====
Elevii calificați în faza 2, împreună cu profesorii lor, vor parcurge un al doilea flux ce are ca scop construirea unui robot de tip line-follower pe baza kit-ului oferit de organizatori. Vor fi organizate 200 de sesiuni gratuite de asistenta(roboajutor) in principalele orase din Romania. Destinatiile vor fi alese in functie de numarul de elevi calificati in faza doi din fiecare zona. Conținutul educațional va fi livrat prin platforma robo.nextlab.tech.
Difuzarea webinariilor se va face în anumite zile(indicate mai sus) însă nu e obligatorie urmărirea lor în acele momente. După difuzare, webinariile rămân inregistrate si pot fi urmărite la orice oră de la școală sau de acasă.

Faza finala
========
Toti elevii calificati in faza doi care reusesc sa puna in functiune un rorbot nextlab.tech(MIRO sau TECNICUS) pot participa la faza finala care va avea loc la Romexpo in Bucuresti in 21-22 Noimebrie 2020. eelevii calificati trebuie sa confirme participarea la finala pana cel traziu in data de 15 Noiembrie 2020. Probele de concurs din faza finala sunt:
Line Follower Basic presupune parcugerea unui traseu cu ajutorul roboțelului MIRO. Câștigă robotul care termină mai repede traseul. Clasele III-VII. Este cea mai accesibilă probă. Pe platforma de adaptive learning NEXTLAB.TECH elevii vor găsi instrucțiuni, scheme, fișiere video, întrebări de verificare și o versiune inițială de cod. Elevii trebuie să imbuntateasca codul și să calibreze robotul pentru a câștiga;
Line Follower Advanced, traseul se parcurge cu robotul TECNICUS la fel ca la #1. Pentru elevi cu înclinaţii tehnice. Clasele IV-IX. Este un robot destinat elevilor cu înclinații tehice. Realizarea lui implică operații complexe și este mai pretențios. Elevii vor primi în cadrul kit-ului toate componentele hardware necesare. De asemenea, pe platforma de adaptive learning NEXTLAB.TECH elevii vor găsi instrucțiuni, scheme, fișiere video, întrebări de verificare și o versiune inițială de cod. Elevii trebuie să imbuntateasca codul și să calibreze robotul pentru a câștiga ;
Sumo, doi roboți MIRO se confruntă pentru a împinge adversarul în afara unui cerc predefinit. Necesită cunoștințe de programare. Clasele V-IX. Este o probă dificilă destinată elevilor care au cunoștințe de informatică. Fiecare echipă va trebui să proiecteze o extensie a robotului și să o printeze 3D. Numărul de echipe participante este limitat la 256. Pe platforma de adaptive learning NEXTLAB.TECH elevii vor găsi instrucțiuni, scheme, fișiere video, întrebări de verificare și o versiune initială de cod. Elevii trebuie să proiecteze 3D o extensie a robotului și să îmbunătățească semnificativ codul inițial pentru a câștiga
Vezi regulamenetele pentru detalii:  line follower(BASIC si ADVANCED) si SUMO.
Mai multe detalii sunt disponibile în secțiunea Regulament.
Mentionam si ca, in paralel cu faza finala, la Romexpo sunt programate alte evenimente de interes dintre care amintim Targul de Carte Gaudeamus si GOODWINE(festival de vinuri).

ÎNSCRIERI

Profesorii sunt invitaţi să anunţe intenţia de a participa la concurs completând acest fomular. Înscrierile pot fi:
La nivel de grup/echipă/școală. Profesorii vor fi invitați să înscrie grupuri/echipe de elevi până la sfârșitul lunii Martie 2020. Pot participa cu grupuri/echipe de elevi  profesori de informatică, matematică, fizică, învăţători/învăţătoare,  profesori  pentru  învăţământ primar și profesori de la orice altă disciplină. Fiecare profesor va specifica numărul aproximativ de elevi înscriși în faza I urmând ca ulterior să adauge numele lor. Profesorii înscriși vor primi , la sfârșit, certificate de participare. Școlile înscrise pot beneficia de protocoale pentru portofoliul instituției. Înscrierile se fac online completand formularul de participare.
La nivel individual. Elevii au opțiunea de a se înscrie individual, pe platforma www.nextlab.tech/ în orice moment completand acest formular.

ROBOȚI PROGRAMABILI

NEXTLAB.TECH oferă un sistem de adaptive learning dotat cu inteligență artificială complet integrat cu două tipuri de roboți educaționali: TECNICUS și MIRO. Sponsorul principal(BCR) oferă 500 de roboți gratuiți elevilor din România. La aceștia se vor adăuga roboți de la alți sponsori. Elevii care se califică în faza II și nu reușesc să obtină un robot de la sponsori, pot achiziționa un robot cu resurse proprii de la shop.nextlab.tech.

Roboajutor

Pentru a ușura munca profesorilor, organizatorii oferă 200 de sesiuni gratuite de roboajutor în care elevii pot depana roboții cu ajutorul unor specialiști voluntari. Programul sesiunilor va fi anunțat după terminarea fazei I. Localitățile în care se vor desfășura sesiunile de roboajutor selectate în funcție de numărul de elevi calificați în Fază II din zonele respective.
În cadrul unei sesiuni de roboajutor elevii pot repara roboții, corecta programe și pot cere explicații asupra unor chestiuni pe care nu le înțeleg.
Pe lângă sesiunile gratuite de roboajutor, în București, Sibiu, Pitești și Râșnov-Brașov funcționează puncte permanente de roboajutor unde se pot obține servicii contra cost.

Pentru detalii va rugăm să consultați secțiunea Roboajutor.
La sfârșitul concursului organizatorii vor publica următoarele clasamente:
Un clasament al elevilor, în care vor fi clasificate rezultatele elevilor cu ajutorul unor threshhold-uri. Acest clasament va fi publicat online.
Se va realiza și un clasament al școlilor și profesorilor care se va transmite prin email doar profesorilor înscriși fără a fi publicat online. Detalii privind criteriile de clasificare sunt disponibile în secțiunea Regulament.

Părerile participanţilor

„În anul școlar trecut, în cadrul acestei colaborări, Sebastian Dragomir, elev în clasa a V-a la Școala Gimnazială ”George Tutoveanu” din Bârlad, a fost unul dintre cei 5 elevi … din țară, care a impresionat juriul obținând kitul oferit gratuit de către sponsorii concursului NEXTLAB. Sebastian s-a calificat în etapa a doua a concursului NEXTLAB, concurs de robotică din calendarul MEN, alături de încă 6 elevi înscriși la Centrul Județean de Excelență Vaslui”, Nusa Dumitriu – Lupan, director Centrul Județean de Excelență Vaslui
“Activitatea de pregătire a elevilor a avut loc în cadrul cercului cu specialitatea informatică bazată pe tehnologii de tip STEM, înființat de catedra de informatică a colegiului. Coordonatori pentru această activitate au fost profesorii Laura Călin, Diana Contraș și Carmen Anton. Adresăm mulțumiri elevului Andrei Zaharie din clasa a XII-a C, titular al echipei de robotică Clever Core, pentru asistența acordată și părinților pentru sprijinul oferit”, Carmen Anton, profesor,  Colegiului “Gheorghe Șincai”, Baia Mare
„Mi-a plăcut mult să particip la acest concurs cu colegii și cu doamna profesoară care ne-a sprijinit mereu. Mă bucur că am învățat să construiesc un robot și să-l programez, că am lucrat în echipă. Am muncit, am glumit, ne-am făcut griji, am avut mari emoții și a fost un concurs de neuitat!” Ana , elev, Colegiul Național „Ienăchiță Văcărescu” din Târgoviște
” Este cel mai bun concurs de robotică la care am fost vreoadata. Am lucrat mult la robot și sunt bucuros că am putut să arăt tuturor că merge bine și poate termina traseul. Aștept cu nerăbdare concursul de anul viitor!” Mihai, elev din București

Sursa: https://nextlab.tech/