Odată cu transformarea internetului într-un mediu
social, transportul şi cazarea alternativă s-au digitalizat. În România,
couchsurfing-ul şi carpooling-ul sunt deja fenomene consacrate, care au
site-uri specializate. Ştiri pe aceeaşi temă „Ia-mă, nene!“, în variantă
Facebook sau cum poţi face autostopul digi... Interviu EXCLUSIV: Nu doar
Facebook creste – CouchSurfing, reteaua soc... „CouchSurfing“, o altfel de
vacanţă Publicitate Proiecte Cetelem www.cetelem.ro/ In 10 min poti sa ai un
credit de la Cetelem preaprobat si in cateva zile in contul tau fara sa treci
pe la banca.
E august. Mai ai două zile până la concediu. Te-a părăsit
prietena, munca nu te satisface, în clădire sunt 30 de grade pentru că patronul
e prea zgârcit să vă dea aer condiţionat. Ai şapte zile libere. Primele pe anul
acesta. Dar nu ai maşină, nu ai bani de tren. Aşa că intri pe internet, găseşti
pe cineva care se duce cu maşina din Bucureşti la Timişoara. Ai o cunoştinţă
acolo, tocmai ce se duce la Viena, aşa că obţii un loc în maşina lui. Cu
ajutorul unui site de couchsurfing găseşti pe cineva din Austria care are un
loc de oferit în casă. Totul e pe gratis. Bine ai venit în lumea în care
internetul te ajută să te cazezi şi să găseşti transport în mod gratuit.
Transformarea internetului din platforma 1.0 de acum câţiva ani, într-un portal
către oameni, odată cu deschiderea reţelelor sociale, a digitalizat activităţi
offline. Autostopul de la marginea drumului s-a transformat într-un status, iar
cazarea la oameni necunoscuţi nu se mai face cu ajutorul prietenilor comuni, ci
prin site-uri specializate. Fenomenul din urmă se numeşte couchsurfing şi vine
de la site-ul couchsurfing.org, fondat în 2004, care este o reţea socială cu
oameni care caută cazare. În martie 2013, platforma a ajuns la 6 milioane de
membri în 100.000 de oraşe din lumea întreagă. Practic, după înscriere, un
utilizator îşi prezintă casa, oraşul şi posibilităţile de cazare. Reţeaua se
dezvoltă în funcţie de review-uri. Dacă cineva a fost apreciat de multă lume,
va fi căutat mai des.
Împarte o casă cu un străin
Andrei Ioniţă este jurnalist
independent şi dezvoltator de site-uri. El a fost acum trei ani la Strasbourg
la Consiliul Europei şi avea nevoie de cazare. A intrat pe un site de
couchsurfing, deoarece nu voia să dea 40 de euro pe noapte pentru cazare. „Am
găsit mulţi pe couchsurfing, am scris multe mesaje şi am primit multe refuzuri.
Până la urmă am găsit, m-am uitat la ce au zis şi ceilalţi şi dus am fost“,
spune tânărul. El a stat o săptămână la Strasbourg, dar experienţa
couchsurfing-ului înseamnă şi o aventură puţin exotică. „După prima zi singura
persoană vorbitoare de engleză a plecat, dar după ceva limbaj nonverbal şi
franceza din generală, am reuşit să o punem de o petrecere la finalul
săptămânii“, povesteşte Andrei. Pentru el, experienţa a fost una plăcută,
deoarece a stat pe gratis, a mâncat gratuit şi a băut vin şi chiar a avut şi o
cheie de la casă. Dar nu toate aventurile se termină în felul acesta, mai ales
pentru cei care cazează oameni. Alexandra Pele s-a dus iniţial către
couchsurfing pentru că pregătea o excursie la Amsterdam în 2009 şi avea nevoie
de cazare. După ce a găsit loc la hosteluri, nu a mai fost nevoie. Dar a decis
să cazeze doi germani după un timp. Greşeala pe care a făcut-o ea a fost să ia
în casă doi oameni care erau noi pe platforma de couchsurfing şi care nu aveau
niciun review. „Dar mi-a plăcut mesajul pe care l-am primit. Pe profilul meu le
spuneam oamenilor că vreau reviste de la ei din ţară. Ei mi-au adus o tonă de
reviste, dar mi-au distrus casa şi stăteau toată ziua în chiloţi“, îşi
aminteşte Alexandra. Ea a mai cazat şi o fată din Statele Unite ale Americii
care se întorcea de la un master din India şi un francez. „De la tipul din
Franţa am învăţat cele mai multe lucruri, de exemplu că francezii din diferite
regiuni nu se suportă şi se înjură groaznic în trafic în funcţie de tăbliţele
de înmatriculare“, spune Alexandra.
Transportul gratuit a devenit online
Transportul alternativ a revenit la modă în ultimii ani, pe fondul scumpirii
benzinei, dar şi a transportului cu trenul. Digitalizarea lui a venit ca o
evoluţie normală în momentul în care au apărut grupuri de Facebook pentru cei
care doresc să găsească alternative la tren, autocare sau maşină. În 2009,
împărţirea maşinii sau carpooling-ul a însemnat 43,5% din călătoriile din SUA
şi 10% din navete. Carpooling-ul a apărut cu adevărat în lume în timpul celui
de-al doilea răyboi mondial, ca tactică de raţionalizare a consumului. A
revenit la modă la jumătatea anilor 70 şi în timpul crizei petrolului din 1973,
dar şi în timpul crizei energiei din 1979. Primele firme care au început
această practică au fost Chrysler şi 3M. În următorii 30 de ani carpooling-ul a
scăzut, pe fondul scăderii preţului benzinei în SUA cu 45% . Cu toate acestea,
dacă autostopul nu a mai fost la fel de popular în ultimii 30 de ani, el simte
un reviriment odată cu promovarea acestuia pe internet. De exemplu, în momentul
scrierii articolului, oamenii caută foarte mult transport către rutele
tradiţionale de 1 mai: Braşov sau Vama Veche. Pe grupul „Autostop Vama Veche –
Restul ţării“ putem număra deja şapte anunţuri în ultimele câteva ore.
Majoritatea caută o maşină. Un alt obicei a început să se formeze între
studenţi, care folosesc reţelele sociale, dar şi relaţiile deja bine stabilite
între ei pentru a găsi transport către casă. Flavia Alexe este studentă în anul
II la Jurnalism în Bucureşti. Transportul către oraşul natal, Buzău, îl face cu
maşina personală. Dar ea alege să mai ia oameni cu ea, tocmai pentru că drumul
este plictisitor din poziţia de şofer. „Nu apuc bine să anunţ, că mi se umple maşina
imediat. În general, deja se cam formează cercurile de prieteni, în funcţie de
frecvenţa cu care mergem acasă, dar sunt şi excepţii, iar atunci nu ezităm să
luăm oameni mai puţin apropiaţi, mai ales că e un oraş mic. În plus, noi la
tren am da 25 de lei, iar cu maşina dăm 20 de lei de fiecare“, spune Flavia.
Pentru ea contează foarte mult şi atmosfera din maşină: „de obicei atmosfera e
genială, indiferent de maşină, pentru că revezi oameni din oraşul tău şi e
fain. În două ore povesteşti ce ai făcut o lună întreagă“, încheie tânăra.
Oferte pe internet pentru patru în maşină
De pe 22 aprilie, românii au o nouă
platformă pe care pot face autostopul virtual, atât în afara localităţii, dar,
în premieră pentru România, se lansează şi posibilitatea de a împărţi o maşină
în interiorul oraşului. 4inmasina.ro a fost lansat de o echipă de specialişti
în comunicare, cu ajutorul agenţiei iLeo Interactiv. Am stat de vorbă cu Ioana
Proca, project managerul proiectului şi am descoperit că lansarea unei astfel
de platforme nu este atât de ieftină pe cât este autostopul. „Am investit deja
zeci de mii de euro, un preţ corect pentru o platformă de carpooling la nivel
de 2013, cu un inventar online complet, adică site, aplicaţie de Facebook, una
de iOS şi una de Android“, povesteşte Ioana. Platforma 4inmasina.ro a fost
lansată pe 22 aprilie 2013, cu ocazia Zilei Pământului. După cum spune şi Ioana
Proca, „ideea ne-a venit dintr-o necesitate, de a îmbunătăţi cumva traficul din
Bucureşti. Ne-am uitat în jurul nostru, la oameni care pornesc în fiecare
dimineaţă către job singuri şi umplu bulevardele oraşului, pe aceeaşi rută în
fiecare zi. Aceeaşi oameni se plâng de această situaţie, precum şi de faptul că
nu mai au timp să interacţioneze cu adevărat cu oamenii din jurul lor“. Site-ul
funcţionează după un sistem destul de simplu. Un utilizator trebuie să-şi facă
un cont, iar apoi poate posta un anunţ. Există şoferi care pot să-şi pună la
dispoziţie maşina şi călători care să găsească un scaun liber spre localitatea
unde vor să ajungă sau spre locul de muncă. De exemplu, Ionuţ a postat pe 28
aprilie un anunţ pentru data de 1 mai, când locurile în tren sunt oricum
limitate. Pleacă de la Brăila şi se duce la Piatra Neamţ. Putea să ia pasageri
din Adjud, Bacău sau Focşani, dar a anunţat că are doar trei locuri libere şi
este nefumător. Totul a fost anunţat cu ajutorul formularului de pe site: ce
maşină are, ce culoare, dacă permite copii, fumat sau animale.
Ne-am uitat în
jurul nostru, la oameni care pornesc în fiecare dimineaţă către job singuri şi
umplu bulevardele oraşului, pe aceeaşi rută în fiecare zi. Aceeaşi oameni se
plâng de această situaţie
50.000 de utilizatori în primul an
Pentru cei care
folosesc platforma, Ioana Proca are mai multe sfaturi în privinţa securităţii.
Pentru că reticenţa multora este reprezentată de faptul că nu cunosc persoanele
care oferă locuri în automobile. „Ca să putem apăra valorile pe care le
promovăm, adică eco, inteligenţă şi distracţie, trebuie să evităm de incidente
neplăcute. Ne-au ajutat şi cei de la Poliţia Capitalei. De asemenea, îi sfătuim
pe utilizatori să-şi respecte partenerii de drum, pornind de la promisiunea de
a parcurge o rută împreună, la respectarea orei de întâlnire convenite şi până
la un comportament civilizat. Pentru că dincolo de utilitate, împăţirea maşinii
cu cineva trebuie să fie plăcută“, crede Ioana Proca. Momentan, platforma are
doar câteva zile, dar deja există 2.000 de fani pe pagina de Facebook şi
destule călătorii adăugate. „Noi ne dorim să atingem pragul de 50.000 de utilizatori
după primul an de la lansare, dintre care cel puţin 10% să fie activi“,
consideră Ioana. Am vrut în final să aflăm de ce ar convinge Ioana pe cineva să
folosească platforma 4inmasina.ro şi autostopul virtual în general. „I-aş
aminti cât de triste sunt dimineţile în care parcurge singur aceeaşi rută
aglomerată, într-un trafic infernal. Apoi l-aş face să se gândească la cât de
încântător este să te plimbi prin Bucureşti în lunile de vară, când oraşul pare
că se goleşte, deşi traficul nu scade niciodată cu mai mult de 10%“, crede
Ioana Proca.
Autostop pe Facebook
Reţeaua socială este un loc potrivit pentru
cei care doresc să găsească transport alternativ şi ieftin. Grupurile de
autostop virtual s-au înmulţit în ultima vreme, iar multe dintre ele au şi tematică
acum. Câteva dintre cele pe care le-am găsit în documentarea noastră au fost
„Ia-mă nene“, „carpooling ro“ sau „Autostop Vama Veche – Restul ţării şi
retur“. Cei care se duc în staţiunea de la Marea Neagră au posibilitatea de a
descoperi parteneri de drum şi de distracţie. De cele mai multe ori, singura
cheltuială este împărţirea avantajoasă a carburantului.
Cultura împărţirii pe
internet
Încă din 2010, un studiu numit „The New Sharing Economy“ anunţa
evoluţia economiei bazate pe schimburi. Da, trocul se întoarce. Nu vorbim de o
activitate caracteristică doar Evului Mediu sau civilizaţiilor nedezvoltate. De
cele mai multe ori, trocul a fost o parte componentă a crizelor economice, când
în absenţa banilor, produsele au devenit monedă de schimb. Potrivit
International Reciprocal Trade Association, organismul care reglementează
trocul, există mai multe forme de schimburi, printre care şi fenomenul care ne
interesează în mod special, trocul dezvoltat pe reţele comunitare formate pe
internet. Potrivit lui Neal Gorenflo de la site-ul Shareable, modul cum
distribuim online, influenţează comportamentul nostru offline. Un studiu
realizat de site-ul la care lucrează Gorenflo arată că 85% din cei care
distribuie pe internet spun că se pot astfel construi şi comunităţi offline. De
asemenea, 3 din 5 participanţi au spus că există o legătură directă între
schimbul de lucruri şi protejarea mediului.
Tinerii împart doar în interiorul
comunităţii lor
Cu ajutorul internetului, nu numai transportul sau cazarea
devin gratuite, ci şi produsele. În străinătate, totul a pornit de la reţele ca
Craiglist sau Freecycle, iar la noi există site-ul lucrurigratis.ro. Surpriza
este că Generaţia Y nu este atât de dispusă să împartă în grupuri mari sau pe
reţele sociale uriaşe. „Participanţii la studiul nostru care aveau peste 40 de
ani erau mai dispuşi să împartă şi să se înscrie pe astfel de reţele. De
asemenea, ei consideră că îţi poţi face noi prieteni prin aceste metode“, a
spus Neal Gorenflo. Cele mai „împărţite“ lucruri sunt evident cele de conţinut
digital, adică muzică sau filme, dar potrivit studiului Shareable, oamenii
împart pe internet sau pun la dispoziţia oamenilor diverse alte lucruri.
Astfel, 58% sunt dispuşi să împartă casa cu cineva, iar 50% sunt dispuşi să
schimbe haine.
Sursa: http://adevarul.ro/tech/internet/generatia-imparte-totul-internet-1_518743b3053c7dd83f75bcc0/index.html
Generaţia care împarte
totul pe internet
6 mai 2013, 08:53
citesc mai tarziu
download pdf print article
Articol
Comentarii 0
de
Vlad Andriescu
Devino fan
0 (0 voturi)
citeste totul despre:
carpooling
couchsurfing
4inmasina
autostop pe internet
lucruri gratism ioana proca
weekend adevarul
1
share
0
inShare
39
Live
Aboneaza-te la newsletter
Abonare
Împărţirea maşinii este o strategie întâlnită printre tineri FOTO
Shutterstock
Odată cu transformarea internetului într-un mediu social, transportul şi
cazarea alternativă s-au digitalizat. În România, couchsurfing-ul şi
carpooling-ul sunt deja fenomene consacrate, care au site-uri
specializate.
Ştiri pe aceeaşi temă
„Ia-mă, nene!“, în variantă Facebook sau cum poţi face autostopul
digi...
Interviu EXCLUSIV: Nu doar Facebook creste – CouchSurfing, reteaua
soc...
„CouchSurfing“, o altfel de vacanţă
Publicitate
Proiecte Cetelem
www.cetelem.ro/
In 10 min poti sa ai un credit de la Cetelem preaprobat si in cateva
zile in contul tau fara sa treci pe la banca.
E august. Mai ai două zile până la concediu. Te-a părăsit prietena,
munca nu te satisface, în clădire sunt 30 de grade pentru că patronul e
prea zgârcit să vă dea aer condiţionat. Ai şapte zile libere. Primele pe
anul acesta. Dar nu ai maşină, nu ai bani de tren. Aşa că intri pe
internet, găseşti pe cineva care se duce cu maşina din Bucureşti la
Timişoara. Ai o cunoştinţă acolo, tocmai ce se duce la Viena, aşa că
obţii un loc în maşina lui. Cu ajutorul unui site de couchsurfing
găseşti pe cineva din Austria care are un loc de oferit în casă. Totul e
pe gratis. Bine ai venit în lumea în care internetul te ajută să te
cazezi şi să găseşti transport în mod gratuit.
Transformarea internetului din platforma 1.0 de acum câţiva ani, într-un
portal către oameni, odată cu deschiderea reţelelor sociale, a
digitalizat activităţi offline. Autostopul de la marginea drumului s-a
transformat într-un status, iar cazarea la oameni necunoscuţi nu se mai
face cu ajutorul prietenilor comuni, ci prin site-uri specializate.
Fenomenul din urmă se numeşte couchsurfing şi vine de la site-ul
couchsurfing.org, fondat în 2004, care este o reţea socială cu oameni
care caută cazare. În martie 2013, platforma a ajuns la 6 milioane de
membri în 100.000 de oraşe din lumea întreagă. Practic, după înscriere,
un utilizator îşi prezintă casa, oraşul şi posibilităţile de cazare.
Reţeaua se dezvoltă în funcţie de review-uri. Dacă cineva a fost
apreciat de multă lume, va fi căutat mai des.
Împarte o casă cu un străin
Andrei Ioniţă este jurnalist independent şi dezvoltator de site-uri. El a
fost acum trei ani la Strasbourg la Consiliul Europei şi avea nevoie de
cazare. A intrat pe un site de couchsurfing, deoarece nu voia să dea 40
de euro pe noapte pentru cazare. „Am găsit mulţi pe couchsurfing, am
scris multe mesaje şi am primit multe refuzuri. Până la urmă am găsit,
m-am uitat la ce au zis şi ceilalţi şi dus am fost“, spune tânărul.
El a stat o săptămână la Strasbourg, dar experienţa couchsurfing-ului
înseamnă şi o aventură puţin exotică. „După prima zi singura persoană
vorbitoare de engleză a plecat, dar după ceva limbaj nonverbal şi
franceza din generală, am reuşit să o punem de o petrecere la finalul
săptămânii“, povesteşte Andrei. Pentru el, experienţa a fost una
plăcută, deoarece a stat pe gratis, a mâncat gratuit şi a băut vin şi
chiar a avut şi o cheie de la casă. Dar nu toate aventurile se termină
în felul acesta, mai ales pentru cei care cazează oameni.
Alexandra Pele s-a dus iniţial către couchsurfing pentru că pregătea o
excursie la Amsterdam în 2009 şi avea nevoie de cazare. După ce a găsit
loc la hosteluri, nu a mai fost nevoie. Dar a decis să cazeze doi
germani după un timp. Greşeala pe care a făcut-o ea a fost să ia în casă
doi oameni care erau noi pe platforma de couchsurfing şi care nu aveau
niciun review. „Dar mi-a plăcut mesajul pe care l-am primit. Pe profilul
meu le spuneam oamenilor că vreau reviste de la ei din ţară. Ei mi-au
adus o tonă de reviste, dar mi-au distrus casa şi stăteau toată ziua în
chiloţi“, îşi aminteşte Alexandra. Ea a mai cazat şi o fată din Statele
Unite ale Americii care se întorcea de la un master din India şi un
francez. „De la tipul din Franţa am învăţat cele mai multe lucruri, de
exemplu că francezii din diferite regiuni nu se suportă şi se înjură
groaznic în trafic în funcţie de tăbliţele de înmatriculare“, spune
Alexandra.
Transportul gratuit a devenit online
Transportul alternativ a revenit la modă în ultimii ani, pe fondul
scumpirii benzinei, dar şi a transportului cu trenul. Digitalizarea lui a
venit ca o evoluţie normală în momentul în care au apărut grupuri de
Facebook pentru cei care doresc să găsească alternative la tren,
autocare sau maşină.
În 2009, împărţirea maşinii sau carpooling-ul a însemnat 43,5% din
călătoriile din SUA şi 10% din navete. Carpooling-ul a apărut cu
adevărat în lume în timpul celui de-al doilea răyboi mondial, ca tactică
de raţionalizare a consumului. A revenit la modă la jumătatea anilor 70
şi în timpul crizei petrolului din 1973, dar şi în timpul crizei
energiei din 1979. Primele firme care au început această practică au
fost Chrysler şi 3M.
În următorii 30 de ani carpooling-ul a scăzut, pe fondul scăderii
preţului benzinei în SUA cu 45% . Cu toate acestea, dacă autostopul nu a
mai fost la fel de popular în ultimii 30 de ani, el simte un reviriment
odată cu promovarea acestuia pe internet.
De exemplu, în momentul scrierii articolului, oamenii caută foarte mult
transport către rutele tradiţionale de 1 mai: Braşov sau Vama Veche. Pe
grupul „Autostop Vama Veche – Restul ţării“ putem număra deja şapte
anunţuri în ultimele câteva ore. Majoritatea caută o maşină.
Un alt obicei a început să se formeze între studenţi, care folosesc
reţelele sociale, dar şi relaţiile deja bine stabilite între ei pentru a
găsi transport către casă. Flavia Alexe este studentă în anul II la
Jurnalism în Bucureşti. Transportul către oraşul natal, Buzău, îl face
cu maşina personală. Dar ea alege să mai ia oameni cu ea, tocmai pentru
că drumul este plictisitor din poziţia de şofer. „Nu apuc bine să anunţ,
că mi se umple maşina imediat. În general, deja se cam formează
cercurile de prieteni, în funcţie de frecvenţa cu care mergem acasă, dar
sunt şi excepţii, iar atunci nu ezităm să luăm oameni mai puţin
apropiaţi, mai ales că e un oraş mic. În plus, noi la tren am da 25 de
lei, iar cu maşina dăm 20 de lei de fiecare“, spune Flavia.
Pentru ea contează foarte mult şi atmosfera din maşină: „de obicei
atmosfera e genială, indiferent de maşină, pentru că revezi oameni din
oraşul tău şi e fain. În două ore povesteşti ce ai făcut o lună
întreagă“, încheie tânăra.
Oferte pe internet pentru patru în maşină
De pe 22 aprilie, românii au o nouă platformă pe care pot face
autostopul virtual, atât în afara localităţii, dar, în premieră pentru
România, se lansează şi posibilitatea de a împărţi o maşină în
interiorul oraşului. 4inmasina.ro a fost lansat de o echipă de
specialişti în comunicare, cu ajutorul agenţiei iLeo Interactiv. Am stat
de vorbă cu Ioana Proca, project managerul proiectului şi am descoperit
că lansarea unei astfel de platforme nu este atât de ieftină pe cât
este autostopul. „Am investit deja zeci de mii de euro, un preţ corect
pentru o platformă de carpooling la nivel de 2013, cu un inventar online
complet, adică site, aplicaţie de Facebook, una de iOS şi una de
Android“, povesteşte Ioana.
Platforma 4inmasina.ro a fost lansată pe 22 aprilie 2013, cu ocazia
Zilei Pământului. După cum spune şi Ioana Proca, „ideea ne-a venit
dintr-o necesitate, de a îmbunătăţi cumva traficul din Bucureşti. Ne-am
uitat în jurul nostru, la oameni care pornesc în fiecare dimineaţă către
job singuri şi umplu bulevardele oraşului, pe aceeaşi rută în fiecare
zi. Aceeaşi oameni se plâng de această situaţie, precum şi de faptul că
nu mai au timp să interacţioneze cu adevărat cu oamenii din jurul lor“.
Site-ul funcţionează după un sistem destul de simplu. Un utilizator
trebuie să-şi facă un cont, iar apoi poate posta un anunţ. Există şoferi
care pot să-şi pună la dispoziţie maşina şi călători care să găsească
un scaun liber spre localitatea unde vor să ajungă sau spre locul de
muncă. De exemplu, Ionuţ a postat pe 28 aprilie un anunţ pentru data de 1
mai, când locurile în tren sunt oricum limitate. Pleacă de la Brăila şi
se duce la Piatra Neamţ. Putea să ia pasageri din Adjud, Bacău sau
Focşani, dar a anunţat că are doar trei locuri libere şi este nefumător.
Totul a fost anunţat cu ajutorul formularului de pe site: ce maşină
are, ce culoare, dacă permite copii, fumat sau animale.
Ne-am uitat în jurul nostru, la oameni care pornesc în fiecare
dimineaţă către job singuri şi umplu bulevardele oraşului, pe aceeaşi
rută în fiecare zi. Aceeaşi oameni se plâng de această situaţie
50.000 de utilizatori în primul an
Pentru cei care folosesc platforma, Ioana Proca are mai multe sfaturi în
privinţa securităţii. Pentru că reticenţa multora este reprezentată de
faptul că nu cunosc persoanele care oferă locuri în automobile. „Ca să
putem apăra valorile pe care le promovăm, adică eco, inteligenţă şi
distracţie, trebuie să evităm de incidente neplăcute. Ne-au ajutat şi
cei de la Poliţia Capitalei. De asemenea, îi sfătuim pe utilizatori
să-şi respecte partenerii de drum, pornind de la promisiunea de a
parcurge o rută împreună, la respectarea orei de întâlnire convenite şi
până la un comportament civilizat. Pentru că dincolo de utilitate,
împăţirea maşinii cu cineva trebuie să fie plăcută“, crede Ioana Proca.
Momentan, platforma are doar câteva zile, dar deja există 2.000 de fani
pe pagina de Facebook şi destule călătorii adăugate. „Noi ne dorim să
atingem pragul de 50.000 de utilizatori după primul an de la lansare,
dintre care cel puţin 10% să fie activi“, consideră Ioana.
Am vrut în final să aflăm de ce ar convinge Ioana pe cineva să
folosească platforma 4inmasina.ro şi autostopul virtual în general.
„I-aş aminti cât de triste sunt dimineţile în care parcurge singur
aceeaşi rută aglomerată, într-un trafic infernal. Apoi l-aş face să se
gândească la cât de încântător este să te plimbi prin Bucureşti în
lunile de vară, când oraşul pare că se goleşte, deşi traficul nu scade
niciodată cu mai mult de 10%“, crede Ioana Proca.
Autostop pe Facebook
Reţeaua socială este un loc potrivit pentru cei care doresc să găsească
transport alternativ şi ieftin. Grupurile de autostop virtual s-au
înmulţit în ultima vreme, iar multe dintre ele au şi tematică acum.
Câteva dintre cele pe care le-am găsit în documentarea noastră au fost
„Ia-mă nene“, „carpooling ro“ sau „Autostop Vama Veche – Restul ţării şi
retur“. Cei care se duc în staţiunea de la Marea Neagră au
posibilitatea de a descoperi parteneri de drum şi de distracţie. De cele
mai multe ori, singura cheltuială este împărţirea avantajoasă a
carburantului.
Cultura împărţirii pe internet
Încă din 2010, un studiu numit „The New Sharing Economy“ anunţa evoluţia
economiei bazate pe schimburi. Da, trocul se întoarce. Nu vorbim de o
activitate caracteristică doar Evului Mediu sau civilizaţiilor
nedezvoltate. De cele mai multe ori, trocul a fost o parte componentă a
crizelor economice, când în absenţa banilor, produsele au devenit monedă
de schimb. Potrivit International Reciprocal Trade Association,
organismul care reglementează trocul, există mai multe forme de
schimburi, printre care şi fenomenul care ne interesează în mod special,
trocul dezvoltat pe reţele comunitare formate pe internet.
Potrivit lui Neal Gorenflo de la site-ul Shareable, modul cum distribuim
online, influenţează comportamentul nostru offline. Un studiu realizat
de site-ul la care lucrează Gorenflo arată că 85% din cei care
distribuie pe internet spun că se pot astfel construi şi comunităţi
offline. De asemenea, 3 din 5 participanţi au spus că există o legătură
directă între schimbul de lucruri şi protejarea mediului.
Tinerii împart doar în interiorul comunităţii lor
Cu ajutorul internetului, nu numai transportul sau cazarea devin
gratuite, ci şi produsele. În străinătate, totul a pornit de la reţele
ca Craiglist sau Freecycle, iar la noi există site-ul lucrurigratis.ro.
Surpriza este că Generaţia Y nu este atât de dispusă să împartă în
grupuri mari sau pe reţele sociale uriaşe. „Participanţii la studiul
nostru care aveau peste 40 de ani erau mai dispuşi să împartă şi să se
înscrie pe astfel de reţele. De asemenea, ei consideră că îţi poţi face
noi prieteni prin aceste metode“, a spus Neal Gorenflo.
Cele mai „împărţite“ lucruri sunt evident cele de conţinut digital,
adică muzică sau filme, dar potrivit studiului Shareable, oamenii împart
pe internet sau pun la dispoziţia oamenilor diverse alte lucruri.
Astfel, 58% sunt dispuşi să împartă casa cu cineva, iar 50% sunt dispuşi
să schimbe haine.
Citeste mai mult: adev.ro/mmd4cm
Citeste mai mult: adev.ro/mmd4cm
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu