marți, 16 aprilie 2019

Workshop -ul „Arta dramatică - liant în predarea formelor literare și lingvistice” - Participant Psiholog Alin CREȚU

Asociaţie pentru Educaţie şi Formare „TopFormalis” din Oradea a organizat workshop-ul cu tema:
  • ARTA DRAMATICĂ - LIANT ÎN PREDAREA FORMELOR LITERARE ŞI LINGVISTICE
Evenimentul a făcut parte din Proiectul „Clubul Prietenilor TopFormalis” inclus în Calendarul Activităţile Educative Judeţene Bihor nr.78 din 15 octombrie 2018. A avut loc marţi, 16 aprilie 2019 între orele 16:00 - 19:00 la Biblioteca Judeţeană „Gheorghe Şincai” Oradea, etajul II, Sala 8 - „Cuibul Democraţiei”.
Workshop-ul s-a adresat elevilor, studenților, părinţilor și cadrelor didactice care doresc să-şi îmbunătăţească abilităţile de predare a disciplinelor literare şi umaniste folosind elemente specifice artei dramatice
  • Moderatori - prof. SÂNZIANA NEŞIU (Colegiul Naţional "Iosif Vulcan" Oradea) & prof. IOANA TREMPE (Şcoala Gimnazială Oltea Doamna" Oradea).

LISTA PARTICIPANŢILOR:
Actualizat - 16 aprilie 2019
1.      Albu Anca - Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea
2.      Ardelean Camelia Elena - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
3.      Ardelean Anda - Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea
4.      Baciu Borz Florentina - Colegiul Național “Iosif Vulcan”, Oradea
5.      Beke Mariana Florina - Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea
6.      Bîicu Alina – Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd;
7.      Blândul Florentina – Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 56 Oradea;
8.      Cărbunar Veronica – Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos;
9.      Cândea Monica Liana - Colegiul Național „Samuil Vulcan” Beiuș
10.  Ciavoi Andrea Hajnalka – Liceul Teoretic „Constantin Şerban” Aleşd;
11.  Comșa Irina Maria - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
12.  Chirtop Adela – GPP nr. 46, Oradea
13.  Chis Mariana - Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea
14.  Creţu Alin
15.  Creţu Crina
16.  Curpas Florentina Anca - Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea
17.  Dărăban Daniela - Școala Gimnazială “Puiu Sever”, Ineu
18.  Drugaci Alina Bianca - Școala Gimnazială nr.1, Chijic
19.  Ganea Daniela – Colegiul Național “Iosif Vulcan”, Oradea
20.  Gabor Tabita - Colegiul Tehnic „Ioan Ciordas” Beiuș
21.  Ghideu Camelia - Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos
22.  Holhos Felicia - Colegiul Național “Iosif Vulcan”, Oradea
23.  Ivan Livia - Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” Oradea
24.  Iova Delia Dorina - Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea
25.  Kormendi Gyula - Şcoala Gimnazială „Zelk Zoltan” Valea lui Mihai;
26.  Luca Ramona Crina – Liceul Teoretic „Nicolae Jiga” Tinca;
27.  Lazar Cornelia – CSEI Nr.1, Oradea
28.  Mateiaș Ramona-Maria - Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea
29.  Mihuța Lenuța - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
30.  Matiuț Monica Mirela - Şcoala Gimnazială „Dacia” Oradea;
31.  Negruțiu Maria - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
32.  Olar Angela - CSEI “Orizont”, Oradea
33.  Orban Iuliu - Liceul Teoretic „Nicolae Jiga” Tinca
34.  Ojică Elena Olivia - Colegiul Național „Samuil Vulcan” Beiuș
35.  Pop Roxana - Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos
36.  Păcurar Corina - Colegiul Național „Emanuil Gojdu” Oradea
37.  Pop Rodica Eleonora - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
38.  Popa Felicia Anca – CSEI “Orizont”, Oradea
39.  Pojoga Rodica - Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea
40.  Rosca Elena - Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea
41.  Rusu Mariana Ramona - Școala Gimnazială nr.1, Chijic
42.  Sărăcuț Carmen - Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea
43.  Ștefan Ioana – Școala Gimnazială Nr.1, Sâmbăta
44.  Sinka Palma – Școala Gimnazială “Puiu Sever”, Ineu
45.  Tarr Delia Monica – Şcoala Gimnazială „Dacia” Oradea
46.  Vidican Ramona – CSEI Nr.1, Oradea
47.  Vesa Diana Nicoleta - GPP nr. 20, Oradea

vineri, 12 aprilie 2019

Oferind, sunt mai fericit! În așteptarea Sărbătorilor Pascale - Coordonator Psiholog Alin CREȚU

În zilele 8-10 aprilie 2019, în așteptarea Sărbătorilor Pascale, elevii Liceului Teoretic German „Friedrich Schiller" din Oradea și cei ai Liceului cu Program Sportiv „Bihorul", coordonați de cadrele didactice, au fost implicați într-o amplă activitate de donare de alimente, legume și fructe.

Aceștia au fost extrem de deschiși în a ajuta și a oferi din ceea ce au, astfel încât copiii și familiile care le-au primit să aibă sărbători mai fericite, mai pline de liniște sufletească și lipsite de grija a ceea ce vor pune pe masa de Paște.
Joi, 11 aprilie 2019, elevii cu cerințe educative speciale care frecventează Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Tileagd au primit cu surpriză și bucurie alimentele. Sub coordonarea psihologului Alin Crețu au avut loc activități de intercunoaștere ale școlarilor, prin psihodramă, respectiv musafirilor le-au fost prezentate lucrări premiate la diferite concursuri, ale elevilor gazde, precum și tehnici de lucru cu aceștia, originale.
Această acțiune le-a oferit posibilitatea elevilor implicați de a învăța ce înseamnă compasiunea, ajutorul, interesul față de ceilalți și empatia. Au înțeles că trebuie să fie recunoscători pentru tot ceea ce viața le-a oferit.
Putem spune că această activitate a devenit deja o tradiție întrucât proiectul din care face parte „Prietenie fără diferențe", demarat de Liceul Teoretic German (director prof. Nicolae Marcel Ungur) în colaborare cu Liceul cu Program Sportiv „Bihorul" (director prof. dr. Dan Constantin Matei) și C.S.E.I. „Orizont", structura C.S.E.I. Nr. 1, Tileagd (director prof. dr. Angela Marușca), coordonat de prof. consilier școlar Crina Crețu, este deja la a V-a ediție.

Psiholog Alin Crețu

Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Oferind, sunt mai fericit!







Sursa: https://www.ovidan.ro/?p=articles.details.17721

sâmbătă, 6 aprilie 2019

Workshop -ul „Proiectarea activităţilor didactice în condiţiile învăţământului simultan” - Participant Psiholog Alin CREȚU


Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis” a organizat în 6 aprilie 2019, între orele 10.00 - 16.00, la Conacul Komáromy Komáromy (sec. XVIII, restaurat recent) din localitatea Otomani, judeţul Bihor, workshop-ul cu tema:




























































Proiectarea activităţilor didactice în condiţiile învăţământului simultan.















































Evenimentul a făcut parte din Proiectul "Clubul Prietenilor TopFormalis" inclus în Calendarul Activităţilor Educative Judeţene Bihor nr.78 din 15 octombrie 2018.
Acesta s-a adresat studenților și cadrelor didactice, celor interesaţi în a-şi dezvolta abilităţile de proiectare şi implementare a activităţilor didactice şi documentelor curriculare necesare în activitatea didactică din clasele cu predare simultană.
 
Moderator: conf. univ. dr. habilit. Florin Frumos - Universitatea „Alexandru Ioan Cuza" Iaşi.
 
Programul preliminar al manifestării :
  • Ora 09.00 - 09.30 Primirea participanţilor
  • Ora 09.30 -10.00 Vizitarea conacului
  • Ora 10.00-10.15 Deschiderea oficială a manifestării
  • Ora 10.15-16.00 Activităţi de formare (cu pauzele aferente)
  • Ora 16.00-16.15 Decernarea diplomelor/închiderea manifestării
  • Ora 16.15-17.00 Servirea mesei (Brogacs)

LISTA PARTICIPANŢILOR:
Actualizat: 04 aprilie 2019
  1. Andresi Victoriţa – Şcoala Gimnazială „A.P. Alexi” Sângeorz Băi;
  2. Boroș Mihaela – Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Popești;
  3. Botici Alina Maria – Şcoala Gimnazială nr. 3 Peştiş;
  4. Bujor Florentina – Şcoala Gimnazială nr. 1 Balc;
  5. But Mihaiela – Şcoala Gimnazială nr. 3 Peştiş;
  6. Ciavoi Andrea – Liceul Teoretic „Constantin Şerban” Aleşd;
  7. Ciontoş Luminiţa Simona – Şcoala Gimnazială nr. 1 Mihai Bravu;
  8. Cloboc Romina – Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Popești;
  9. Codreanu Ioana – Liceul Tehnologic nr. 1 Oradea;
  10. Comşa Irina Maria – Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd;
  11. Construţ Gabriela Otilia – Şcoala Gimnazială nr. 1 Abrămuţ;
  12. Creţu Alin
  13. Creţu Crina
  14. Curpaş Anca Florina – Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea;
  15. Damian Erika – Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos;
  16. Dascălu Elena Amalia – Liceul Teoretic „Onisifor Ghinu” Oradea;
  17. Domokos Ruxandra – Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaş” Beiuş;
  18. Dumea Gabriela – Şcoala Gimnazială nr. 1 Mihai Bravu;
  19. Fodor Ildiko – Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Popești;
  20. Henes Monica – Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos;
  21. Lazău Florina Nicoleta – Şcoala Gimnazială Sârbi;
  22. Lozoc Monica – Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Popești;
  23. Lucaciu Simona – Şcoala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” Oradea;
  24. Lucuţa Denisa – Şcoala Gimnazială „„Georgia Popa” Câmpani;
  25. Micula Lidia   – Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1 Popești;
  26. Mistor Ionuţ – Şcoala Gimnazială nr. 1 Olcea;
  27. Negruţiu Maria – Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd;
  28. Pustai Gabriela – Liceul Teoretic „Constantin Şerban” Aleşd;
  29. Roşan Crina – Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Popeşti;
  30. Susa Gabriela Maria – Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă „Orizont” Oradea;
  31. Szabo Sidonia – Şcoala Gimnazială nr. 1 Otomani;
  32. Ştef Angelica – Şcoala Gimnazială Poienii de Jos;
  33. Toma Camelia – Grădiniţa cu Program Normal Cehei;
  34. Urs Marcela – Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea;
  35. Varga Violeta – Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea;
 

vineri, 29 martie 2019

Tăierea pomilor fructiferi. Când se face și de ce este importantă? - Coordonatorul activității Psiholog Alin CREȚU

Activitatea extracurriculară „Tăierea pomilor fructiferi: Când se face și de ce este importantă?", coordonată de Psihologul Alin Crețu, la care au participat elevii și profesorii C.S.E..I. Nr. 1, Tileagd (structură a C.S.E.I. „Orizont"), a avut loc în grădina școlii.


Dl Petre Sturz le-a oferit elevilor un ghid practic al tăierii pomilor fructiferi, explicându-le și de ce este această lucrare atât de importantă pentru o livadă sănătoasă.
Ce presupune tăierea pomilor fructiferi, Când se face tăierea pomilor fructiferi, Tipuri de tăieri la pomii fructiferi: tăieri de formare și tăieri de producție, Reguli de tăiere pentru diferite soiuri de pomi fructiferi; tăierile la meri și peri, tăierile la prun, tăierile la cireș și vișin, tăierile la cais, Pașii care trebuie urmați, Unelte necesare la tăierea pomilor fructiferi, Greșeli la tăierea pomilor fructiferi.
Elevii au învățat că: tăierile reprezintă lucrări esențiale în plantațiile de pomi fructiferi și sunt absolut necesare pentru o producție de calitate; tăierea este una dintre lucrările obligatorii, ce are ca scop corectarea creșterii astfel încât resursele naturale să fie cât mai bine valorizate. Este o lucrare anuală ce se realizează la aproape toate speciile de pomi fructiferii și de care depinde în mare măsură nivelul producției, calitatea ei, dar și vigoarea plantației; tăierea la pomii fructiferi presupune scurtarea sau chiar îndepărtarea unor ramuri; toaletarea acestor pomi se realizează în fiecare an și poate avea obiective diverse: tăieri de formare, tăieri de regenerare, cât și tăieri de rodire. Tăierea se realizează cu o foarfecă de grădină sau un fierăstrău pentru pomicultură, a unor părți verzi sau lemnoase ale pomilor, sau chiar prin tăierea unei ramuri în totalitate; realizarea anuală a tăierii pomilor fructiferi este legată de valorificarea luminii (odată rărite ramurile, lumina poate ajunge mai ușor la muguri și determină o dezvoltare mai viguroasă a fructelor); tăierile pomilor fructiferi se realizează și pentru ca planta să se regenereze - se taie lăstarii bătrâni pentru ca resursele să meargă exclusiv către cei tineri, pentru a stopa o îmbolnăvire - prin îndepărtarea organelor bolnave, dar și pentru a corecta poziția ramurilor, astfel încât să nu se încalece și să împiedice resursele să ajungă în anumite zone.
A urmat activitatea practică, elevii având prilejul să arate ceea ce au învățat.
Activitatea a fost foarte apreciată de către elevii care au solicitat reluarea acesteia cât mai curând.
Mulțumim distinsului nostru invitat!
 
Alin Crețu








Sursa: https://www.ovidan.ro/?p=articles.details.17683

miercuri, 27 martie 2019

Ziua Mondială a Teatrului. Rolul teatrului în viața noastră - Coordonator Psiholog Alin CREȚU

În data de 27.03.2019, s-a desfășurat activitatea extracurriculară Ziua Mondială a Teatrului, la C.S.E.I. Nr. 1, Tileagd, structură a C.S.E.I. „Orizont", sub coordonarea psihologului Alin Crețu.

Acesta a detaliat prin psihodramă rolul teatrului în viața noastră. Le-a prezentat elevilor costume, scenarii și filmulețe cu activitățile desfășurate la diferite festivaluri. A precizat faptul că Ziua Mondială a Teatrului este un prilej de sărbătorire a Teatrului în nenumăratele sale forme. Teatrul este o sursă de divertisment şi inspiraţie care are puterea de a uni diversele culturi şi popoare din întreaga lume. Dar el este mai mult decât atât, pentru că poate educa şi informa. În toată lumea se joacă teatru, dar nu întotdeauna într-o sală clasică. Spectacolele pot avea loc într-un mic sat din Africa, lângă un munte din Armenia sau pe o insuliţă din Pacific. Este nevoie numai de un spaţiu şi de public. Teatrul ne poate face să zâmbim şi să plângem, dar ar trebui să ne facă şi să gândim sau să analizăm.
Prof. Ervin Călinescu în cadrul atelierului 1 a spus prin intermediul fotografiilor și al revistelor că Teatrul este o muncă de echipă. Cei care se văd sunt actorii, însă există şi nişte oameni extraordinari care nu sunt vizibili. Aceşti specialişti sunt la fel de importanţi ca actorii, deoarece diferitele lor capacităţi sunt cele care fac posibilă producţia teatrală. De aceea, orice bucurie sau succes trebuie împărţite cu ei.
Prof. Eugenia Deac în cadrul atelierului 2 a afirmat că 27 martie este data oficială la care se sărbătoreşte Ziua Mondială a Teatrului. Din multe puncte de vedere, fiecare zi ar trebui considerată o zi a teatrului, fiindcă avem datoria de a purta mai departe tradiţia divertismentului, de a educa şi de a lumina publicul, fără de care noi nu am exista. A exemplificat aceste lucruri printr-un rebus. 
 
Alin Crețu

marți, 26 martie 2019

Casa Corpului Didactic a Județului Bihor - Simpozionul Interjudețean cu tema „Pedagogia problematizării în educația lumii contemporane” - participant Psiholog Alin CREȚU, cu lucrarea „Tehnici psihologice care susțin învățarea prin problematizare”.

Casa Corpului Didactic a Județului Bihor a organizat Simpozionul Interjudețean cu tema Pedagogia problematizării în educația lumii contemporane”, marți, 26.03.2019, la sediul instituției, str. Mihai Eminescu nr. 11, cu începere de la orele 15:00. 

Tematica a fost următoarea:
Pedagogia mirării şi interogării / pedagogia problematizării; 
Teorii psihologice care susţin învăţarea prin problematizare; 
Învăţarea prin problematizare - metodă didactică activă în educaţia lumii contemporane; 
Strategia instruirii problematizante;
Conceptul de situaţie - problemă; tipuri de situaţii problematice; modalităţi de construire a situaţiilor - problemă; 
Design -ul instrucţional al problematizării; 
Rolul cadrului didactic în stimularea procesului cognitiv problematizam la elevii din învăţământul preuniversitar; 
Resurse didactice utilizate în sprijinul învăţării prin problematizare; 
Valorificarea şi diseminarea rezultatelor pozitive obţinute; 
Exemple de bune practici în pedagogia problematizării.

Lucrările prezentate pe secții, au fost:
- 35 la cea română; 
- 19 la cea maghiară;

--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Simpozion la Casa Corpului Didactic - Pedagogia problematizării

Casa Corpului Didactic a Județului Bihor a organizat ieri, de la ora 15.00, ediția a XII-a a simpozionului interjudețean, „Pedagogia problematizării în educația lumii contemporane”.

Evenimentul s-a adresat cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, și a avut scopul de a susține cercetarea în domeniul educației și de a disemina principiile de bune practici educaționale. Invitatul de onoare al evenimentului a fost conf. univ. dr. Daniela Roman, de la Facultatea de Științe Socio-Umane din cadrul Universității din Oradea.
Tematicile lucrările științifice ale participanților au fost variate: pedagogia mirării și interogării/pedagogia problematizării, teorii psihologice care susțin învățarea prin problematizare, învățarea prin problematizare – metodă didactică activă în educația lumii contemporane, strategia instruirii problematizante, conceptul de situație – problemă; tipuri de situații problematice; modalități de construire a situațiilor – problemă, design-ul instrucțional al problematizării, rolul cadrului didactic în stimularea procesului cognitiv problematizant la elevii din învățământul preuniversitar, resurse didactice utilizate în sprijinul învățării prin problematizare, valorificarea și diseminarea rezultatelor pozitive obținute și exemple de bune practici în pedagogia problematizării.
Evenimentul s-a desfășurat la sediul Casa Corpului Didactic a Județului Bihor de pe str. Mihai Eminescu nr. 11.
 
Sursa: https://www.crisana.ro/stiri/educa-ie-6/simpozion-la-casa-corpului-didactic-pedagogia-problematizarii-168098.html

sâmbătă, 23 martie 2019

Voluntariat „TopFormalis”: Împădurire cu stejar, carpen, paltin și cireș pe raza Cantonului Silvic de la Băile 1 Mai - Betfia - Participant Psiholog Alin CREȚU


Le mulțumim tuturor membrilor și prietenilor Asociației pentru Educație și Formare „TopFormalis” din Oradea care sâmbătă, 23 martie 2019 au participat ca voluntari la împădurirea cu stejar, carpen, paltin și cireș pe raza Cantonului Silvic de la Băile 1 Mai - Betfia. 

Acțiunea intitulată „Împădurind, salvam natura!” a fost organizată în parteneriat cu Direcția Silvică Bihor conducând la plantarea a câtorva sute de puieți din speciile menționate!

Puteți vedea întregul album foto de la eveniment accesând pagina de Facebook a asociației noastre.

Vă așteptăm cu drag și la alte evenimente marca TopFormalis!

marți, 19 martie 2019

Lansarea proiectului „MARIONETELE LA ŞCOALĂ”. Comunicat


„MARIONETELE LA ŞCOALĂ” este titlul proiectului cultural organizat de către Fundaţia Culturală Festivalul Internaţional de Teatru Oradea și este cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional în cadrul sesiunii de finanţare I/2019 a proiectelor culturale, aria EDUCAŢIE PRIN CULTURĂ.

Proiectul nostru își propune să creeze un cadru specific artei teatrului de animaţie – cu marionete, prin care şcolari din învăţământul incluziv special gimnazial şi copii din medii defavorizate îşi vor putea dezvolta aptitudini de comunicare, de interacţiune cu factorii sociali din mediul lor înconjurător, vor avea posibilitatea de a identifica mai uşor şi de a rezolva probleme, conflicte sau greutăţi din viaţa lor de zi cu zi, precum şi posibilitatea creării unui mediu propice înspre acceptarea diversităţii şi promovarea toleranţei în mediul lor social apropiat (sala de clasă, familia, locul de joacă, oraş. De asemenea, acest proiect este adresat şi unui public general, prin desfăşurarea unor activităţi în cadrul festivalului pentru copii KidsFest Oradea 2019.

În prima fază a proiectului, se vor realiza câteva etape de pregătire şi de creare a materialelor necesare susţinerii atelierelor de teatru cu marionete. Iniţial, responsabilul artistic al proiectului, actorul păpuşar Florian Silaghi, va efectua o vizită în Cehia, la Compania Karromato, unde sub îndrumarea marionetistului şi regizorului Luis Montoto, va participa la o sesiune de training în vederea construcţiei şi mânuirii marionetelor cu tijă în miniatură. Aceste informaţii vor fi înregistrate video, pentru a fi apoi utilizate de către echipa de creaţie şi de actorii implicaţi în proiect, în vederea realizării şi susţinerii atelierelor cu copiii. Următoarea etapă constă în finalizarea schiţelor scenografice cu păpuşile şi scenografiile în miniatură, precum şi construcţia şi finisarea marionetelor cu tijă în miniatură, de către echipa artistică din proiect – scenografie/pictură: Oana Cernea şi sculptură/butaforie: Răzvan Chendrean.
Activităţile principale ale proiectului se vor desfăşura în perioada Mai – Iunie 2019. Practic, se vor organiza în total 12 ateliere de teatru de păpuşi în Centre Şcolare pentru Educaţie Incluzivă din Municipiul Oradea, Centre de Zi şi în localităţi defavorizate din Judeţul Bihor, cu participarea a unui număr de aproximativ 300 de elevi din aceste instituţii, printre care întâlnim cu preponderenţă copii cu dizabilităţi sau care provin din medii defavorizate socio-economic. Două dintre aceste ateliere se vor susţine şi la Cluj Napoca în parteneriat cu Asociaţia MiniReactor, pentru grupuri de copiii din medii defavorizate din acea zonă. În plus, se vor susţine încă 4 ateliere de acest gen, pentru copiii care vor participa în perioada 1- 3 iunie la Festivalul KidsFest 2019.

Participanţii la ateliere vor avea la dispoziţie 15 marionete în miniatură cu tijă şi 10 scenografii (locaţii familiare şi cu specific local orădean sau bihorean), cu ajutorul cărora vor putea crea miniscenete de teatru cu păpuşi, lasându-se pradă imaginaţiei şi inventivităţii lor.
Marionetele vor reprezenta personaje sau tipologii de indivizi uşor de identificat, cărora elevii le vor putea atribui roluri diferite. Vor fi create tipologii diferite de oameni de toate vârstele, începând de la copii de vârste apropiate cu beneficiarii direcţi, (şcolari gimnaziali) până la adulţi (părinţi) şi persoane de vârstă înaintată (bunici). De asemenea, vor exista tipologii de meserii pe care beneficiarii le cunosc şi le identifică uşor datorită interacţiunii directe (profesor, medic, poliţist, pompier, etc.). Personajele create vor prinde viaţă în scurte scenete, pe care copiii vor trebui să le inventeze în cadrul atelierelor de teatru cu marionete, susţinute şi coordonate de către actori din domeniul teatrului de păpuşi şi de specialişti psihopedagogi şi psihoterapeuţi, parteneri în proiect.
Fiecare atelier cu o durată medie de 90 de minute, este adresat unui grup de maxim 25 de copii (o clasă de elevi) dar şi cadrelor didactice de la clasă, fiind structurat în 3 părţi distincte:
1. Prezentarea marionetelor şi a decorurilor disponibile, exemplificarea modalităţilor de mânuire şi de interpretare a anumitor roluri cu marionetele şi exerciţii de acomodare cu păpuşile.
2. Găsirea unor subiecte/teme de interes (ţinând cont de nevoile şi problemele identificate de către consultanţii de specialitate) pentru copii şi împărţirea lor pe 3 – 4 grupuri mai mici de creaţie, în vederea conceperii unui scurt scenariu, pe care îl vor repeta şi pregăti cu ajutorul marionetelor.
3. Prezentarea fiecărei scenete de către grupele de copii, cu ajutorul scenografiilor şi a marionetelor puse la dispoziţia lor, urmate apoi de discuţii libere, pe marginea temei abordate, a modalităţii de interpretare şi găsirea unor soluţii în cazul unor eventuale probleme identificate.
Ne face o deosbită plăcere să îi avem alături ca parteneri în acest proiect pe: Asociația Pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune, Asociaţia Charis Oradea, Compania Karromato din Cehia, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă „Orizont”, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă nr. 1 Oradea, Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 1 Popești, Asociaţia „PRIETENIA” Popeşti, Asociaţia MINIREACTOR Cluj, Evenimente Oradea și Mark C. Lukács Consulting.

Virginia Oanțo
Responsabil comunicare Proiect „Marionetele la şcoală”



Sursa: https://oradeaindirect.ro/lansarea-proiectului-marionetele-la-scoala-comunicat/

joi, 14 martie 2019

Joi, la C.S.E.I. Nr. 1, Tileagd, Ziua Numărului Pi - Coordonator Psiholog Alin CREȚU

Joi, 14.03.2019, s-a desfășurat activitatea extracurriculară „Ziua Numărului Pi", de către elevii și profesorii C.S.E..I. Nr. 1, Tileagd, structură a C.S.E.I. „Orizont".
Aceștia au marcat evenimentul, care pe plan mondial se aniversează din anul 2009.
Psihologul Alin Crețu, coordonatorul activității, le-a explicat elevilor, prin psihodramă, faptul că Ziua Pi este serbată pe 14 martie (3/14 în formatul lună/zi) din moment ce 3, 1 și 4 sunt primele trei cifre importante ale lui π. În 2009 Camera Reprezentanților a Statelor Unite ale Americii a susținut desemnarea unei „zile pi" și celebrarea ei în întreaga lume. Ziua Pi a căpătat o importanță deosebită pe 3/14/15 la 9:26:53 (a.m. și p.m.), data și ora reprezentând primele 10 cifre ale lui π. Aceeași secundă a conținut de asemenea un anumit moment, numit Pi Instant, corespunzător tuturor cifrelor lui π. Pi reprezintă raportul dintre circumferinţa unui cerc şi diametrul său, dar acest număr poate fi definit şi ca raportul dintre suprafaţa unui cerc şi pătratul razei sale. Numeroase formule din fizică, inginerie şi matematică demonstrează faptul că acest număr reprezintă una dintre cele mai importante constante din formulele de calcul. De-a lungul timpului, oamenii au încercat să determine o valoare aproximativă, suficient de precisă, pentru acest număr şi să-i înţeleagă natura.
Profesoara Eugenia Deac, prin ppt, le-a explicat elevilor faptul că evenimentele prin care numărul Pi este sărbătorit se desfășoară în diferite feluri, ca de exemplu:
1.Având la bază jocuri de cuvinte, cei interesaţi obişnuiesc să prepare tarte în forma constantei Pi. Cuvântul tartă se traduce prin pie în limba engleză, fapt care conduce la jocul de cuvinte Pi Pie (care se pronunţă [pi pai]).
2.Jocurile de societate (jocuri de cuvinte cu Pinata - o cutie colorată ce conţine dulciuri şi jucării) şi jocurile cu alcool (jocuri de cuvinte cu Pina Colada).
A urmat concursul de întrebări și răspunsuri pe marginea subiectului, care a suscitat un viu interes, concurs realizat de profesorul Ervin Călinescu.
Activitatea a fost foarte apreciată de către elevii care au solicitat reluarea acesteia cât mai curând.
 
Alin Crețu
 
 
 
 
 
 
Sursa: https://www.ovidan.ro/?p=articles.details.17646



marți, 12 martie 2019

Workshop „Complexitatea relației cadru didactic - părinte în contextul dizabilității copilului” - Participant Psiholog Alin CREȚU

Asociaţie pentru Educaţie şi Formare "TopFormalis" din Oradea a organizat workshop-ul cu tema:
  • COMPLEXITATEA RELAȚIEI CADRU DIDACTIC-PĂRINTE ÎN CONTEXTUL DIZABILITĂŢII COPILULUI
Evenimentul a făcut parte din Proiectul „Clubul Prietenilor TopFormalis” inclus în Calendarul Activităţilor Educative Judeţene Bihor nr.78 din 15 octombrie 2018. având loc marţi, 12 martie 2019 între orele 16.00-19.00 la Biblioteca Judeţeană „Gheorghe Şincai” Oradea, etajul II, Sala 8 - „Cuibul Democraţiei”.
Workshop-ul s-a adresat elevilor, studenților, părinţilor și cadrelor didactice care vor conştientiza importanța implicării active a familiei în terapia și incluziunea elevilor cu dizabilități .
  • MODERATOR: PROF. PSIHOPED. DR. MIHAELA MOLDOVAN & PROF. PSIHOPED. LAKATOS GYONGY -  CENTRUL ȘCOLAR DE EDUCAȚIE INCLUZIVĂ „CRISTAL” ORADEA

LISTA PARTICIPANŢILOR:
Actualizat: 12 martie 2019
1.     Anca Ioana Cristina – Școala Gimnazială Nr.1, Cociuba Mare
2.     Ardelean Camelia Elena - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
3.     Bărcan Florina - Şcoala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” Oradea
4.     Beke Csaba - Şcoala Gimnazială "Kazinczy Ferenc", Simian
5.     Bindea Adriana Anamaria - Şcoala Gimnazială „Dacia” Oradea
6.     Bîicu Alina – Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd;
7.     Blândul Florentina – Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 56 Oradea;
8.     Canalaș Liliana - CSEI “Orizont”, Oradea
9.     Capalb Dorina – Liceul Teoretic Ady Endre – Oradea
10.  Cărbunar Veronica – Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos;
11.  Comșa Irina Maria - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
12.  Creţu Alin
13.  Creţu Crina
14.  Curpas Florentina Anca - Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea
15.  Damian Erika – Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos;
16.  Denes Melinda Andrea - CSEI “Orizont”, Oradea
17.  Florin Carina Raluca - CSEI “Orizont”, Oradea
18.  Galutz Carmen Maria - Școala Gimnazială nr. 11, Oradea
19.  Ghideu Camelia - Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos
20.  Grigore Katalin - Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos
21.  Hatala Gyongyi - CSEI nr. 1, Oradea
22.  Henes Monica - Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos
23.  Koncz Andreea Ramona – Grădiniţa cu Program Normal nr. 4 Uileacu de Criş;
24.  Kormendi Gyula - Şcoala Gimnazială „Zelk Zoltan” Valea lui Mihai;
25.  Kovacs Ferencz - Şcoala Gimnazială „Ovidiu Drimba” Lugaşu de Jos
26.  Lucaciu Simona – Şcoala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” Oradea;
27.  Mihuța Lenuța - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
28.  Negruțiu Maria - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
29.  Nica Florina - CSEI “Orizont”, Oradea
30.  Palyi Eva - Școala Gimnazială nr. 11, Oradea
31.  Pele Mihaela Ana – Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” Oradea;
32.  Piscoi Violeta - Liceul Tehnologic Special Nr. 1 Oradea
33.  Pop Andra - CSEI “Orizont”, Oradea
34.  Pop Elena - Liceul Tehnologic Special Nr.1, Oradea
35.  Pop Mariana - Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea
36.  Pop Rodica Eleonora - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
37.  Popa Felicia Anca – CSEI “Orizont”, Oradea
38.  Popuș Cornelia - Şcoala Gimnazială nr. 1 Tileagd
39.  Urs Marcela - Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea
40.  Varga Violeta - Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea
41.  Vidican Ramona – CSEI Nr.1, Oradea